ANNONS
Annons

Studioblixtutrustning & teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusC

Aktiv medlem
Går i funderingar om införskaffande av blixtutrustning. Vet bara inte riktigt vad jag letar efter.

Vill kunna ta bilder med helsvart och helvit bakgrund utan att motivet blir alldeles urblåst av blixten.
Förstår att man måste använda paraplyer och liknande men kan ingenting om det egentligen.

Vilket objektiv är vanligast för porträtt? 50mm/85mm/100mm?
Vad måste jag köpa? Tips på (beg.) utrustning och ungefärligt pris. Har en 550ex idag.

Finns det någon länk till sida-or på nätet där man kan fördjupa sig i ämnet?

Snälla ge mig en hjälpande tass...
 
Jag är inget proffs precis, men har väl erfarenhet av att sitta i din sits kanske... Så jag försöker på mig att ge dig några svar.

Att fotografera med blixt är svår som attan. Bäst är kanske att börja med några halogenstrålkastare (en 500wattare på stativ kostar 100 spänn på clasohlson) så man lär sig ljuset och hur det beter sig. Sen kan man lägga ner 10 000 på ett blixtkit kanske...

Enligt Lennart Nilsson :)D) är ett 100mm-objektiv (eller liknande) bäst för porträtt. Av den anledningen att man inte behöver komma så nära modellen som med ett 50. 50mm är ju dock billigare...

En liten adress åt dig också
http://www.kulturpool.se/hansson/tips/index.htm
 
gul stick

visst bygg lampor körde jag med också i början tills det var råd med riktiga blixtar,,, bygg lampor har en tendes att ge ett gul färg som ser ut som piss! inte kul alls men det går att motverka om man använder sig utav Tungstens film om man väljer den metoden

freddy
 
Som freddy skrev kan du få väldans knepiga färgstick beroende på vilken typ av lampa du använder.

Ett sätt är att använda Tungstens film eller kan du använda ett blåfilter. Vilken/vilka beteckningar sådana filter har vågar jag inte uttala mig om.
 
Begagnat?

Tror nog man skall satsa på blixtar. Har dålig erfarenhet av lambelysning. Brukar som sagt bli rätt så gula bilder...

Funderar på att skaffa en (huvud)blixt med paraply att placera snett framför motivet, en reflexskärm på den motstående sidan samt köpa en slavtändare till min 550ex till att belysa bakgrunden (klarar 550'n av detta?). Är jag helt ute och cyklar eller låter det rimligt?

Hur starka grejer behöver jag? 500Ws 600Ws? Vill kunna foto helfigur. Tänkte mig att 50mm kanske inte är så dumt då utrymmena är begränsade

Märke? (Elinchrome, Hama?...andra?)

Vad skulle en bättre beg. blixtutrustning kunna kosta i runda svängar? Var hittar man lättast en sådan?
 
vilket filter...?

Har en uppsättning lampor olika styrkor och har tagit lite porträttbilder med resultatet gulstick, så jag är mycket instresserad av att veta vilket typ av filter som kan "ta bort" dem.

Det kommer att bli mycket porträttbilder nu inom 2 månader då jag får upp min nya studio då, och då vill jag använda den flitigt.
 
Jag har lite svårt att förstå alla som tycker att det är så himla svårt att fotografera med blixt, jag tror att mycket ligger i att man inte vet hur man skall mäta. Inte för att jag anser att jag är någon expert på det, men man måste iaf förstå att en extern ljusmätare som syncar med blixtarna är ett måste. Man bör även förstå att slutartiden är av klart underordnad betydelse.

Jag har ett paket liknande detta och det är klockrent. Två små problem möjligen, kan ibland vara lite för kraftfullt, fotar man digitalt eller småbild så kan det vara lite svårt att få kort skärpedjup. Den andra nackdelen är att du ville ha möjligheten att få helt vit bakgrund, skall man ta helfigur så krävs nästan två lampor enbart till detta, för porträtt kan man klara sig med en på modellen och en på bakgrunden.
 
wikman skrev:
...kan ibland vara lite för kraftfullt, fotar man digitalt eller småbild så kan det vara lite svårt att få kort skärpedjup...

Man kan köpa gråfilter på rulle och hänga framför blixten. Jag har ett gäng nedklippta bitar som ligger i blixtlådorna med styrka ND3.

De är inte helt gratis, men kolla med en butik som Yfo eller med en försäljare av teatermaterial för scenbygge och ljussättning, jag köper mina filter och tygbakgrunder från sådana.
 
wikman skrev:
Man bör även förstå att slutartiden är av klart underordnad betydelse.

Jag skulle vilja hävda att slutartiden är av signifikant betydelse när man vill kombinera blixtljus med befintligt ljus. Med en bra mätare är det enkelt att ta ett mätvärde vid motivet och sedan bläddra fram en slutartid som ger en lämplig blandning av ljuskällorna.
 
Hej
Mycket snack om bygglampor har jag sett, ett mycket bättre alternativ (och mycket dyrare) är att köpa halogen lampor 800w.
Jag gör mycket jobb på location (mycket porträtt och skrivbordsbilder :) ) och det fungerar alldeles utmärkt med mina 800w. Använder 80b eller tungsten till för att kompensera för gulsticket. Har inte hittat något bra "blixtpaket" som skulle kunna klara av den uppgiften lika snabbt och lätt!
Kolla min sida för bildexempel

http://www.martinadolfsson.tk

Mvh Martin!
 
Martin!
Använder du alltid dina 800w på porträtt och liknande? Dina porträtt är ju kanon!
Var får man tag på sådana? Hur använder du lamporna oftast? Reflexskärm, bouncer?
 
Dom finns att köpa lite överallt, brukar slå dom genom en diffusor. ganska enkelt faktiskt, som sagt va jag tycker att det här är ett mycket enklare sätt att arbeta på en att jobba med blix som väldigt många verkar föredra här på sajten.

mvh martin!
 
Okej. Det blir inte varmt på diffusorn? Vad är det för material? Mina 500wattare grillar ju allt inom en meter, helt livsfarligt om man fotar längre än 10 minuter :).
 
angående om EX 550 klara av att användas som "studioblixt" kan du ju kolla in jeppes bild
OBS inte Ex 550, står under bilden dockbild
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar