Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtset på kaffebrus

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Mja, när det gäller så här väldigt billiga produkter (för det är det verkligen) så kan ett lite högre pris många gånger innebära en avsevärd kvalitetsskillnad.

Det finns inga data angivna för det billigare paketet - inte ens hur mycket effekten kan regleras ner (väldigt viktigt - och helst skall detta gå att göra digitalt, inte stegöst, men det brukar inte gå på de billigaste blixtarna).

Det står inte ens vad det är för fabrikat, så dessa är säkerligen tillverkade någonstans i Kina av någon nyuppsatt, okänd och oerfaren verkstad. Dessutom förefaller dessa två paket ha olika tillverkare, vilket bl.a. gör att det tyvärr inte går att jämföra uppgifterna på 120 resp. 150 Ws. Den senare kan vara avsevärt kraftigare än den förra, men det kan faktiskt även vara tvärtom! F.ö. tycker jag att det verkar som att det billigare paketet består av monoblock, medan det lite dyrare har ett gemensamt kraftaggregat. Och inte heller det några bilder på kontrollpanelerna på något av systemen, vilket man förstås vill ha.

Jag skulle föreslå att du tar en titt på Visico-blixtpaketen på www.photax.se innan du bestämmer dig.
.
 
Senast ändrad:
Det som ser ut som ett kraftaggregat på den dyrare blixten är nog bara kartongen blixthuvudena leveras i
mvh
Göran
 
Verkar troligare. Jag var ju lite förvånad, men upplösningen på min skärm är inte direkt imponerande, så...
 
Tusen-tack för tipsen. Okay, jag tolkar det som att i dessa prisklasser spelar det ingen roll egentligen utan det är frågan om att ha lite tur också? Det är dessa blixtpaket som rekommerats förut när det kommit riktigt billiga grejor på tal i det här forumet. Kan det stämma?

Reder man sig med två blixtar om man väljer photax lösning för 4000? Från början sneglade jag på nettonnet http://www.netonnet.se/art/foto/fotostudio/utrustning-fotostudio/knig-kn-studio91/156081.3353/
men det är ju väldigt-väldigt billiga grejor. "Prova och öva dig fram och till slut sitter det perfekta resultatet." låter som resultatet är lite slumpmässigt? Eller skall jag rent av köpa bara en blixt och reflexskärm? Men visst vill man beslysa bakrunden lite om man kan?

Å andra sidan, steget från ingen blixt alls, till ett blixtset även om det är billigt låter väldigt spännande. Min kamera kostade inte heller särkillt mycket, knappt ens vad blixtkittet kostar. En samsung GX1L :)
Planen är att ställa undan möblerna i vår mathörna vid fotosessionerna och sätta tillbaka dem när jag är klar. Om man får tro en del andra trådar om blixtfotograferande sitter tydligen folk och syr ihop lakarn som bakgrund. Då tror jag billigare blixtar ger mig lite ekonomi att köpa en lös rulle bakgrund på samma firma.
 
Man klarar sig långt med två blixtar och reflexskärmar. Det finns ju en del som förespråkar att man ska lära sig grunderna med bara en enda blixt plus reflexskärmar, och de visar gott om exempel på att det går att åstadkomma förstklassiga resultat med en så enkel utrustning, ifall man lägger ner tiden som behövs för att lära sig detta. En del av dem säger t.o.m. att två blixtar är för mycket för en nybörjare, så var och en blir salig på sin tro...
 
Jag måste ju inte använda alla blixtarna på en gång. Det ligger nått i det. Kanske jag skall köpa bara en blixt? Suck, jag skall kolla lite på blocket också...
 
Bara en liten rättelse:

"From our headquarters and manufacturing facility overlooking Lake Geneva, we export Elinchrom studio flash around the world."

Sedan sitter dom inte och konstruerar motstånden på plats mycket elektronik köps nog in från andra länder men sammansättning design och utveckling sker i Sweits.
 
ett företag i Indien bygger dom på OEM åt elinchrome, trodde du att du var ifrån Scweiz??



Bara en liten rättelse:

"From our headquarters and manufacturing facility overlooking Lake Geneva, we export Elinchrom studio flash around the world."

Sedan sitter dom inte och konstruerar motstånden på plats mycket elektronik köps nog in från andra länder men sammansättning design och utveckling sker i Sweits.
 
Är det dyrare kittet av dessa två värt det högre priset? Behöver jag 30Ws mer än det billigare settet?
Vad får jag för mervärde på det högre settet? Med det dyrare behöver jag blixtsynkuttaget medan det billigare passar blixtskon direkt.

http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-120ws-1600.html
http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-150ws-659.html

Jag fotograferar på väldigt mycket hobbynivå alá fotoklubb och fick smak på modellfoto (eg kvarterets modehoppor i övre tonåren)


Kolla på www.ebay.co.uk och sök på studio flash kit
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.