Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtrar

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Är det någon som känner till dessa finns inga recensioner på FS-sidan


Interfit Stellar 600-paketet
Art.bet PINT134E
Interfit Stellar 600 är ett mycket kraftfullt blixtpaket, med moderna, fläktkylda, mycket kraftfull studioblixtar på hela 600ws. Effekten är steglöst ställbar från full till en 1/32-del ! (Blixtstyrkan är alltså steglöst ställbar över fem steg !). Ledljuslampans styrka (250W) ändras proportionerligt efter inställd blixtstyrka. 600-paketet har större softbox (100x100 cm) än de andra paketen.

En annan fördel med blixtarna är reflektor-fattningen med "S-bajonett", vilket även vissa andra blixtar har (Bowens m.fl.).

Paketet innehåller följande:
2 st Interfit Stellar 600
2 st standard reflektorer
2 st Ledljuslampor 250W.
2 st belysningsstativ.
1 st Softbox 100x100
1 st Vitt/halvtransparent paraply
2 st Synksladdar
2 st Nätkablar
1 st Transportväska
Manual
 
Hej,
jag och en kompis har byggt upp en atljé med två Stellar 300-paket (dvs fyra 300-blixtar).
Vi har en lokal på ca 50 m2, och det räcker och blir över med ljus. För oftast låter vi inte någon av blixtarna "gå för fullt". Så jag tror också att 600-blixtarna blir för kraftfulla.

Ang tillbehör, så har Photax en del och sdan kan du använda Bowens grejer också.

Bifogar en bild från ateljén.
Det är uppställningen till en variant på min profilbild här på Fotosidan.
Jag har användt två 300-blixtar, en med bouncer ca 60x60 från sidan och en spot bakifrån. Bouncern var inställd på knappt halva effetkten och spoten ca 1 steg mer effekt.

Till profilbilden användes samma bouncer, men spoten var utbytt mot en normalreflektor och riktad mot bakgrunden. Ljusstyrkan på blixtarna var ung de samma.

Lycka till med ditt kommande inköp
// Conny
 

Bilagor

  • ateljen_2_5205.jpg
    ateljen_2_5205.jpg
    33.5 KB · Visningar: 340
Senast ändrad:
Tack Conny

Snygg bild, det lutar nog åt 300 paketet.
Har du testat med klaffar och filter?
Funderar på om jag ska välja en vit bakgrund som jag kan belysa med olika filterfärger.

Är dom svåra att ställa in?
 
agge28 skrev:
Tack Conny

Snygg bild, det lutar nog åt 300 paketet.
Har du testat med klaffar och filter?
Funderar på om jag ska välja en vit bakgrund som jag kan belysa med olika filterfärger.

Är dom svåra att ställa in?

Vi har en av blixtarna med Stellar´s klaffar och med färgfilter. Att belysa bakgrunden med färgfilter kan vara lite vanskligt, OM du vill att de ska bli en helt jämn och fin färgad bakgrund. Men som "färgklickar" eller som jag gjort på denna bild Emelie belyst bara håret, är det tämligen enkelt.

Men köp först blixt-paketet och prova att sätta "vanligt" ljus, utöka sedan med tillbehören.

// Conny
 
agge28 skrev:
Himla fin bild med snygg belysning på håret.

Vilken färg på bakgrund är den mest användbara?
Som jag ser det är vit, den klart mest användbara. Med olika belysning på den har du allt från helt vit via grått till svart.
Bilden ovan på mej är med vit bakgrund.

Endast när jag vill att bakgrunden skall vara helt svart, använder jag det svarta bakgrundspapperet.

// Conny
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.