Annons

Studioblixter av budgetvariant

Produkter
(logga in för att koppla)

IsseBisse

Medlem
Jag har blivit tillfrågad att ta porträttsbilder på personalen på min mammas jobb. Jag tänkte därför passa på att skaffa lite studioutrustning, för att bilderna ska bli bra. Det handlar om att fota ca 60 personer drop-in under två dagar.

Det jag har kollat på är:

Dörr Basic Line 120-paket
och
Dörr IR-sändare

Är detta ett okej instegspaket? Min budget är som sagt begränsad, och jag har inte hitta något motsvarande i samma prisklass. Behöver jag något mer än detta för att klara fotningen? Jag har såklart kamera (Canon 50D) och lins, och jag ska se till att ordna en bakgrund av något slag.
 
Det bästa jag har hört på ämnet är; blixt är ett skarpt ljus. Så om man betalar 100 kronor eller 1 000 kronor för det så får du, ett skarpt ljus.

Dyrare utrustning är sen bättre byggd, varar längre, har fler funktioner osv. Men är det bara ljuset man vill åt, förlorar man inte direkt något på budgetversionen.

Om det sen stämmer vet jag inte. Men det låter inte helt tokigt :)
 
Nu var det ett tag sen jag läste på om dom. Men de två negativa saker jag kommer ihåg var dels byggkvaliteten (inte att den va dålig som så, men sämre än hos lite dyrare blixtar) men det gällde nog framför allt att dom kändes lite "plastiga". Det andra var ställbarheten, har för mig att vissa störde sig på att lägsta effektnivån var lite för hög.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.