Annons

Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Per100

Medlem
Äger ett par elinchrome d-lite samt en RX500. Är nöjd med dem men känner ett behov av att få ut grejerna vid utomhusfotografering och har lite svårt att välja av flera anledningar.

Vill helst ha möjlighet till high speed sync och om jag förstått det rätt funkar det inte med de blixthuvud jag har idag (?). Annars hade det kanske varit bäst att köpa ett batteripack och köra med mina nuvarande blixthuvuden.

Jag är lite frestad av Elinchromes nya ELB 500 TTL to go. Men tycker de verkar lite klena, både vad gäller effekt och uppbyggnad. Sen tänker jag lite kring paketets styrenhet och batteripack. Man får köpa till en längre kabel ifall man vill få isär blixtarna och det där med att ha en separat "batteriklump" jämfört med t ex Profoto B1X 500 AirTTL To-Go där batteriet sitter monterat direkt på vardera blixthuvud...

Vore tacksam för era tankar och erfarenheter vad gäller portabel utrustning. Elinchrome, profoto, nödvändighet av High speed synk...
Tack!
 
Jag skulle inte vilja montera en 1.5kg vikt, med en sida gjord av glas, på en segelförsedd pinne utomhus. Bättre då att sätta vikten längst ner på pinnen.
 
Jag skulle inte vilja montera en 1.5kg vikt, med en sida gjord av glas, på en segelförsedd pinne utomhus. Bättre då att sätta vikten längst ner på pinnen.

Sant, är ju ett problem hur man än gör om det blåser. Antar annars att du tänker att det är bra med batteripacket som håller stativet på plats. Men det andra stativet får jag ändå sätta en vikt på så då kan jag lika gärna "vikta" bägge (det är ett batteripack som driver båda elinchrome blixtarna).
 
Vilka D-Lite har du? RX4 stödjer hi speed sync. ELB finns ju upp till 1200 Ws med huvuden för high speed sync om du tror att 500 blir för klent.

Godox AD600 finns även i en E-version med Elinchromfattning och den stödjer hi speed sync (och TTL) till ungefär halva priset mot Elinchrom.

Tyvärr d-light som är en 8-9 år gamla så jag tror inte de stödjer hi speed sync tyvärr. Tittade faktiskt på Godox och jag tycker de verkar helt ok. Har du ngn erfarenhet av dem?
Tack!
 
Har en AD600B och det enda jag egentligen har att anmärka på är avsaknad av vädertätning och fästena som gör den mindre portabel och att själva triggern är rätt dålig i jämförelse med PW och yongnuo (pilligt att ändra styrka). Köpte min på rea på kamda.se och de är troligen fortfarande billigast.
 
Osäker på om IT stöder hi speed sync, har du kollat i manualen? Kolla för säkerhets skull.

Har inget mer än ett första intryck av Godox AD600E. En kompis har en och den verkar väldigt lovande. Tror den kommer att fungera bra. Noterade tre saker som kunde vara bättre:
1. Inget centrerat paraplyfäste. Ska man använda paraply med annat än den medföljande reflektorn blir det till att borra/ta fram en Dremel.
2. Kallt inställningsljus, åt det blå hållet rent av, så exakt hur mycket ljusmodiferare i guld/silver- eller guld värmer ljuset ser man inte innan exponering.
3. Jag har säkert köpt Elinchroms reklam, men Godox blixtrör sticker ut mer från blixten vilket kanhända placerar det fel i reflektorerna (eftersom de är avsedda för Elinchrom).

Allt annat verkar kanon, pris, funktioner och mångsidighet.

Tack för värdefulla synpunkter! Det lutar trots allt mer åt Elinchrome...
 
Den enda Elinchrom-produkt som fixar High Speed Sync är ELB500 TTL. Alla blixtar som har tillräckligt lång brinntid kan användas med Hi Sync, förutsatt att du lyckas trigga den i rätt tid. Det fixar du med en skyport universal receiver i värsta fall. Men brinntiden är viktig.
 
Kolla recensioner på nya Godox AD600 Pro :)

Jag har 2 st Godox ad600 bowens TTL som jag släpar med i princip överalt.
Har även de lösa förlängningskablarna så jag hänger blixtarna med batterier i sina orginalväskor lågt på stativet som motvikt och har bara själva "lampan" på toppen med diffuser.
Använder nästan alltid HSS och fått TTL att fungera på drygt 120 meters håll.
Styr dem och 3st Tt685 med både gamla och nya x-sändaren problemfritt.

Så nu när nya varianten Ad600 Pro är släppt (med avsevärt bättre moduleringsljus och snabbare laddtid) så borde borde den vanliga AD600:an kunna bli billigare. Skrev artigt till Kaffebrus och frågade dem om de kunde hjälpa mig istället för Ebay och de gav mig 20% påblixtarna:)

Jag kommer själv utöka med 2 nya Godox AD600 Pro som enligt recensioner ger Profoto en rejäl match.
Synd bara att batterier och rör skiljer :-/
 
Har en AD600B och det enda jag egentligen har att anmärka på är avsaknad av vädertätning och fästena som gör den mindre portabel och att själva triggern är rätt dålig i jämförelse med PW och yongnuo (pilligt att ändra styrka). Köpte min på rea på kamda.se och de är troligen fortfarande billigast.

Vilken trigger kör du? Jag kör en Xpro till mina speedlights och tycker att den är riktigt smutt.
 
Kolla recensioner på nya Godox AD600 Pro :)

Jag har 2 st Godox ad600 bowens TTL som jag släpar med i princip överalt.
Har även de lösa förlängningskablarna så jag hänger blixtarna med batterier i sina orginalväskor lågt på stativet som motvikt och har bara själva "lampan" på toppen med diffuser.
Använder nästan alltid HSS och fått TTL att fungera på drygt 120 meters håll.
Styr dem och 3st Tt685 med både gamla och nya x-sändaren problemfritt.

Så nu när nya varianten Ad600 Pro är släppt (med avsevärt bättre moduleringsljus och snabbare laddtid) så borde borde den vanliga AD600:an kunna bli billigare. Skrev artigt till Kaffebrus och frågade dem om de kunde hjälpa mig istället för Ebay och de gav mig 20% påblixtarna:)

Jag kommer själv utöka med 2 nya Godox AD600 Pro som enligt recensioner ger Profoto en rejäl match.
Synd bara att batterier och rör skiljer :-/

Ja vad jag läser mig till har Goddox fått bra recensioner så absolut ett alternativ. Men sen är det ju det här med att byta märke...och leverantör. Jag har fått ett pris på Elinchroms ELB dual set på 17 500 kr som stamkund av min butik. Känns som ett bra pris. Sen om Elinchrome är bättre än Goddox eller Profoto vet jag inte. Elinchrome känns dyrare men å andra sidan har jag aldrig haft ngr problem med deras grejer. Nu blev det ännu svårare... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.