Annons

Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

emmaaryden

Avslutat medlemskap
Ska till och köpa studiobloxtar. Ett set med två blixtar.
Rummet jag fotar i är ganska stort och jag har en pappersbakgrund.
Så nu skulle jag behöva lite åsikter om man ska välja 120w eller 250w på blixtarna? :)

/Emma
 
storlek

Beror på om du ska ta poträtt elelr du kommer fotografera helkropp och ev i framtiden 4-8 pers .


Ska till och köpa studiobloxtar. Ett set med två blixtar.
Rummet jag fotar i är ganska stort och jag har en pappersbakgrund.
Så nu skulle jag behöva lite åsikter om man ska välja 120w eller 250w på blixtarna? :)

/Emma
 
Ta de starkare. Ljusformaren kommer att stjäla ljus och som redan nämnts. Skall du köra helkropp eller grupp, då behöver du lite "power"
 
Säger det samma. Ta 250w. Ljusformare äter ljus, Softbox mer än paraply tror jag. Någon annan får bekräfta!

Jag har precis fått hem min nya 300w. Lite skillnad mot nikonblixtarna som jag använt tidigare.

Mkt enklare att få bra ljus som räcker till!!!!!

Det är roligare att ställa ner blixtstyrkan, än vara arg på sig själv, att det skulle sparas några hundralappar nu när ljuset inte räcker till.

Köpa först 120 sedan 250 blir dyrt.
 
När det gäller studioblixtar inomhus så är det oftast itne maxeffekten som är problemet.
LJuset studsar på alla håll om rummet inte är stort eller har svarta ljusabsorberare.

Ofta är då möjligheten att ställa ner effekten viktigare än maxeffekten.
Att blixten går att ställa ner på låg effekt har nog ofta med kvalité & pris att göra.
 
Har haft föregångaren från cyberphoto och de har funkat skitbra. Dock var de dyrare förut, betalade 2500 spänn utan sändare för 120 wattare. Men de var ändå rpsivärda och funkade klanderfritt i ett par år i källarstudion!
 
Har haft föregångaren från cyberphoto och de har funkat skitbra. Dock var de dyrare förut, betalade 2500 spänn utan sändare för 120 wattare. Men de var ändå prisvärda och funkade klanderfritt i ett par år i källarstudion!

Låter bra det,
jag beställde 160W paketet och värdepaketet med sändare och lite mer, det ligger i detta nu på någon lastbil på väg, så har jag tur och tid så kanske jag kan testa det nu till helgen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.