Annons

Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Agni

Aktiv medlem
Hej!
Ska investera i studioblixtar. Någon som har några bra tips på ett bra märke? Jag ska mest fotografera porträtt 2-3 pers, mode och produkter. Själv har jag funderat på två soft boxar, en paraplyblixt och eventuellt en beautydish. Maxkostnad ca 15000:-

Undrar om det funkar med 300 eller måste det vara 600 i styrka?
Har inte så stor erfarenhet av studioblixtar men känner att jag värdesätter kvalitet mer än en mängd blixtar.

Någon som har några bra förslag :) / Agneta

Din budget är avgörande för prisklass! Om du skall fota på kommersiell basis så kan du ju kosta på dig "finare grejor" och plocka ut det på priset som dina kunder skall betala. Om du fotar på hobbybasis eller TFP så får du kanske hanskas med pengarna på ett smartare sätt.

Liten lokal kräver lite effekt, utomhus kräver mycket effekt. Det är viktigare att kunna justera ner ljuset än att kunna dra på för fullt. Min studio är är 7 x 4 meter och jag jan dra ner mina 1000Ws blixtar till 15Ws, det gör att jag kan fota med bländare 3,5-4 och få lite kortare skärpedjup vid porträttfotning. Ljuset avtar ganska snabbt när man flyttar blixten bakåt ifrån sin modell men det finns ju som sagt gränser beroende på storlek av rummet. Ute kan jag dra på för fullt och nätt och jämnt matcha ljuset från solen.

Om du har en egen lokal och kan ha dina grejor uppsatta hela tiden så är byggkvalitet av underordnad betydelse. Skall du packa upp och ner efter varje fotosession så krävs det hållbara grejor. Många klarar sig hemma i vardagsrummet med 110Ws blixtar från kaffebrus eller Ebay säljare i från Kina. En del kan inte fota utan att ha grejor från Elinchrom som ju kostar "ett ben och en arm". det ger inte bättre bilder, om du inte påpekar vad du har för utrustning... Skall du packa upp och ner ofta så satsa på rejäla grejor. Kaffebrus eller photax har grejor till bra priser. Om du vågar så finns det pengar att spara genom att handla på Internet. Kolla annonserna på www.ebay.co.uk så slipper du för det mesta moms på grejorna.

fundera på vilket fäste du vill ha på tillbehören

kaffebrus 110ws: 10cm universalfäste... kanske inte världens smartaset om du i framtiden funderar på att uppgradera

bowens: många av blixtarna kaffebrus säljer har bowens-fäste... finns massa tillbehör på ebay med detta fäste... och dyra orginaltillbehör givetvis

elinchrom: inte lika mycket billigt ute på ebay men ändå så pass mycket att man klarar sig rätt länge... i orginalutförande finns väl allt, men kostar skjortan...

elinchrom har ju D-lite paketet som inte kostar så mycket... stativ, softboxar och 2 blixtar för 6500-7500

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto