Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Joonta

Medlem
Går i tankarna på att köpa en studioblixt paket, vill börja lära mig lite mer om detta, men vill även ha nått som jag inte kommer vilja byta ut direkt jag börjar komma in i hur det funkar.

Såg idag i Media Markt bladet att dom hade ett billigt paket vid namn: "Interfit Venus 300". Priset är 3990.-

Annonstexten:
"Blixtpaket för nybörjare och semiproffs. Uppladdningstid på 1,5 sek och steglös effektinställning på 4 steg. Innehåller: 2 st 150w blixthuvuden. 2 st inställningslampor, (E27 sockel). 2 st luftdämpade stativ. 1 st transparent paraply. 1 st softbox 60x60cm. 1 st transportväska. 1 st reflektor. 2 st nätsladdar. Synkkabel 3,5mm - PC. Vikt: 1710g (blixthuvudet). Synkspänning: 5 V. Max effekt: 150w. Omfång: 4 steg. Synkuttag: 3,5mm teleplugg."

Allt detta säger inte mig allt för mycket, så ja hoppas på att nån annan kanske kan ge mig nå goda råd. Är de nått att ha eller bör ja satsa på nått annat?

Tack på förhand.
 
Hur mycket styrka blixtarna behöver beror helt på vilket avstånd de kommer ha till modell och vad du vill ha för bländarvärde.

Ex Två st 110 ws blixter med transparent paraply, två meter från modell ger ca F8 vid ISo 100, så har du nåt att utgå ifrån. För mig fungerar detta utmärkt då jag fotar i min lilla lägenhet. Vill du flytta blixtarna till 4 meter från modell, behöver du 8 st 110 ws blixtar, med samma kamerainställningar.

Andra ställen som säljer blixtpaket är tex www.kaffebrus.com www.photax.se och www.studioblixtar.se
 
Jag har ej själv testat dessa blixtar men hörde att den butik jag handlar i har plockat bort just "Interfit" ur sitt sortiment därför att blixtarna slår ojämnt om de slår överhuvudtaget och företaget var tydligen besvärliga att ha att göra med vid reklamation. Baserat på det skulle jag helt klart titta på ett annat system.
/Niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.