Annons

Studioblixtar vs. trådlöst TTL-system

Produkter
(logga in för att koppla)

Klick-en

Aktiv medlem
Jag har ett par enkla studioblixtar (inkl. separat blixtljusmätare) som tar upp en hel del plats i garderoben.

Jag har funderat på att byta ut dessa mot ett modernt trådlöst TTL-baserat system (Canon) med en styrenhet på kameran (ST-E2) och lösa blixtar som man kan flytta runt efter behov (420EX och 580EX).

Kommer jag att tappa några av de möjligheter som jag har idag?
Minskar kontrollen?
Är TTL-systemet knepigare att hantera/ställa in (tappar förstås möjligheten till inställningsljus som till viss del kompenseras av möjligheten att kolla på digitalkamerans skärm efter en provexponering)?
Fungerar det bra med olika typer av relfktorer (paraply, bouncer) till TTL-systemet?

Uppskattat mycket om någon som testat kunde dela med sig av sina erfarenheter.
 
Klick-en skrev:
Fungerar det bra med olika typer av relfktorer (paraply, bouncer) till TTL-systemet?
Jag vet inte hur starka dina studioblixtar är, men generellt så kan studioblixtar vara bra mycket starkare än vanliga dedikerade blixtar. Med tanke på att softboxar och paraplyer "stjäl" en hel del ljus kan det bli problematiskt, men det beror ju helt och hållet på vilka typer av motiv du vill fotografera och tex hur stora softboxar du vill använda.

Sen är det så klart att det kan vara klurigare med denna typ av blixtar då man kanske får göra hemgjorda konstruktioner eller köpa tredjepartslösningar för att få fästen på ljustillbehören.

Jag har inte koll på Canons blixtsystem. Kan du ställa blixtstyrkan manuellt så har du i teorin samma kontrollmöjligheter på uteffekten. När det gäller tillbehör är det nog en öppen fråga, jag skulle säga att du får mindre kontroll eftersom utbudet sannolikt är mindre, men frågan är om du är/varit intresserad av det större utbudet av tillbehör.

Att använda provexponeringar är ett bra komplement men jag tycker det är ganska svårt att se på skärmen exakt allt, även om man kan zooma in. Vill jag uppnå förhållanden mellan olika lampor är det höftning och ögonmått. Bara för att blixten är ställd på ett visst antal stegs mindre effekt än en annan betyder det ju inte att motivet får det. Ljusmätningen baseras på någon smart algoritm som man inte har full koll på, lite av vitsen med TTL. I snitt blir det mycket bra.

Man kan även ha åsikter om huruvida batteridrift är önskvärt eller inte. Visst är det praktiskt, men när batterier blir svaga är min erfarenhet att blixar börjar bete sig lite opålitligt. De utlöser inte när man riktigt önskar fastän de påstår sig vara uppladdade och det är inte alltid man upptäcker sådant. Så även om det är behändigt med ett portabelt system utan sladdar så har det nackdelar också.

I övrigt delgav jag lite mer av mina tankar i den andra tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=769871#post769871
 
Hi folks

Jag använder båda varianterna fast i Nikons i-ttl skepnad och måste nog erkänna att jag föredrar mina gamla hederliga Multiblitz 200 varje gång när jag är i studion eller inte måste transportera det hela för långt. Mina studioblixtar har bara två effektlägen så det blir till att använda gråfilter om det inte räcker men trots detta så föredrar jag enkelheten med studioblixtarna. I-ttl systemet som Nikon har är mycket avancerat och du kan styra i princip allt men ändå så föredrar jag mina studioblixtar.

Styrkan är mycket bättre. Snabbare att hantera etc. Det enda minuset är som sagt storleken och vikten. Två blixthuvuden med paraplyer samt ljusmätaren går ner i en bag, Stativen måste jag ju ha vilket system jag än väljer så dom räknar jag inte..Så det blir en extra bab för om jag använder Nikons trådlösa så går paraplyerna ner i stativväskan.

Jag använder en nikon blixt på lägsta effekt för att tända mina studioblixtar via de inbyggda slavtändarna.

Det finns faktiskt ännu en fördel med de STORA studioblixtarna. Jag har faktiskt fått en försynt fråga vid några få tillfällen när jag har använt Nikons trådlösa vid proträttbilder "om de små där blixtarna räcker till"

Fortfarande verkar folk tro att storleken avgör kunnandet eller slutresultatet. Vem har inte fått frågan "den där stora kameran måste ta bra bilder"

Mankan
 
Tack för svaren.
Jag har också ett par Multibliz 200 som fungerar mycket bra förutom att man inte kan ställa ner effekten tillräckligt alla gånger.
Tycker mest att de är lite klumpiga att förvara och funderade på en mindre ersättning.

Verkar inte som om era erfarenheter är att ett trådlöst TTL-system riktigt räcker till för studioporträtt.

Jag får nog hitta något annat att rena bort ur garderoben.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.