Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar-vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag har fattat att man får mycket bättre bilder med blixtar på stativ än vad man får med någonting som sitter på kameran. Jag såg att man kunde köpa en sån här

Falcon Eye Studioblixtpaket SB110B

för under 3000 kr.

"I paketet ingår:
2st blixtenheter SS110B på vardera 110Ws
2st luftdämpade belysningsstativ
1st softbox 45x45cm
1st vändbart paraply silver/vitt
Synk- och nätsladdar"

Är det något mer man behöver för att kunna köra blixtarna? Jag plåtar med en EOS300D
/Johan

Inte så mycket kräm i paketet, men det räcker för att plåta i en mindre ateljé. Det som kanske fattas är en adapter så att du kan koppla syncsladden till kamerans hot shoe. det är dock en billig sak.
Ibland hittar man riktiga proffsgrejer begagnade på nätet för ungefär samma kostnad.

VITA väggar???

Kanske rent och snyggt med vitmålat... men du hade haft bättre förutsättningar för studiofotografering om det hade varit svartmålat.
Det blir svårt att kontrollera ljuset med vita väggar och du kommer att få köra med bländare 11 eller mindre för att inte få helt utfrätta bilder.
Kanske kan du klara dig med ett ND filter, om du efter det kan se något i sökaren vill säga. Mitt råd till dig är att köpa lite svart tyg att hänga upp på väggarna. Köp några "kingsize" lakan på Jysk Bäddlager som en första investering.

Den här sidan är verkligen full av hjälpsamma människor:)
Jag tänkte bygga studio hemma och jag har bara ett rum så svarta väggar är ingen option, får bli lakan. Det verkar inte vara så farligt dyrt att komma igång ändå... Tack för tipsen.
/Johan

Jag tror inte att du behöver bekymra dig om dina vita väggar. Jag vet inte om blixten du tänker köpa går att reglera, men jag antar att det finns något slags ”gas”,
Annars kan du flytta paraplyet en bit från motivet, ljuset avtar med kvadraten fick jag lära mig (snabbt). Du kan också testa att studsa blixten i något tak/vägghörn bakom dig. Det brukar alltid gå att dämpa ljuset. Det är värre att få tillräckligt när man tex fotar konfirmander i kyrkan, som jag brukar göra.

hornavan skrev:
Jag tror inte att du behöver bekymra dig om dina vita väggar. Jag vet inte om blixten du tänker köpa går att reglera, men jag antar att det finns något slags ”gas”,
Annars kan du flytta paraplyet en bit från motivet, ljuset avtar med kvadraten fick jag lära mig (snabbt). Du kan också testa att studsa blixten i något tak/vägghörn bakom dig. Det brukar alltid gå att dämpa ljuset. Det är värre att få tillräckligt när man tex fotar konfirmander i kyrkan, som jag brukar göra.

att "flytta" paraplyet bakåt ger också ett hårdare ljus = inte att rekommendera mao.

hailstorm skrev:
att "flytta" paraplyet bakåt ger också ett hårdare ljus = inte att rekommendera mao.
En lösning på detta är att använda en diffusionspanel istället för ett paraply, då blir ljuskällan större (och därmed mjukare) ju längre den flyttas från panelen.

Vit studio!!

Lite tips hittar du nog här;

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48331

Samtliga bilder är tagna mot vit bakrund, bara med olika mycket/ lite ljus på den.

Personligen tycker jag inte om paraplyer, då de bara sprider allt ljus hejdlöst omkring utan kontroll :-(
Mycket bättre är softboxar eller metallreflektorer i kombination med reflexskärmar. Då kan du styra ljuset dit du vill!

Vitmålad studio är absolut att föredra framför svart!!

/Janne

Bilagor

• 5724.3.jpg
    5724.3.jpg
    54.1 KB · Visningar: 364
Re: VITA väggar???

Maxieboy skrev:

Det blir svårt att kontrollera ljuset med vita väggar och du kommer att få köra med bländare 11

Inte om du har blixtar som går att dra ner effekten på, ex Elinchrom.
En bra studioblixt bör gå att reglera effekten minst 5 bländarsteg. 2-3 steg räcker absolut inte långt för kreativt fotograferande!!

Re: Vit studio!!

Janne H skrev:
Lite tips hittar du nog här;

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48331

Samtliga bilder är tagna mot vit bakrund, bara med olika mycket/ lite ljus på den.

Personligen tycker jag inte om paraplyer, då de bara sprider allt ljus hejdlöst omkring utan kontroll :-(
Mycket bättre är softboxar eller metallreflektorer i kombination med reflexskärmar. Då kan du styra ljuset dit du vill!

Vitmålad studio är absolut att föredra framför svart!!

/Janne
Janne, den här bilden är skitbra! Verkligen. Jag gillar den otroligt mycket. Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar