Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar - Tips och råd önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Crabfish

Ny medlem
Jag funderar på att köpa ett par studioblixtar, samt komplettera med ett par softboxar. Jag vågar påstå att jag har lite koll på studioblixtar, hur de funkar osv, men jag känner mig rätt osäker på vilka som kan vara lämpliga att köpa. Jag är en intresserad privatperson som på sin höjd kommer ha något enstaka uppdrag här och där.

Jag hör mycket gott om Elinchrome. Hur väl står sig serien "D-lite"? Är den väldigt enkel, eller går det att växa även med dessa? Utöver dessa finns serien "BXRi" för ungefär dubbla pengen. Hur stor skillnad är det?

Sen har vi kaffebrus med mindre kände märken. Hur väl står sig dessa? Är det en chansning att köpa där? Vidare finns det ett otal andra ställen som säljer studioblixtar här och där på nätet. Boströms har "walimex" som ett exempel.

Rörigt inlägg, sorry. Kort undrar jag vilka märken som är pålitliga och hur avancerade blixtar man behöver köpa.

Väldigt tacksam för svar.

Har ett par BXRi, men inga D-lite. Använder däremot D-lite lite då och då. BXRi är lite större och rejälare. De har inbyggda mottagare för radiosynk, termostatstyrd fläkt (har för mig att fläkten på D-lite snurrar hela tiden), går att synka med blixtar som har förblixtar (för TTL), går att ställa in i 1/1, 1/2, 1/3 och 1/10 steg. Du lär däremot inte få bättre bilder med BXRi.

Jag använder Kaffebrus billigaste ( QiHe 110 ws ). Det har fungerat bra för mig i flera år.

Styrkan du behöver beror på avståndet till det du fotar. Fotar du hemma som jag med begränsat utrymme klarar man sig med liten effekt.

Använder själv Dörrs billigaste paket och fungerar bra i vanliga rum. Följer med ett paraply, en softbox + stativ och blixtarna så klart. Köpte till deras FM-sändaren och är väldigt nöjd.

Mycket för pengarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar