Annons

Studioblixtar till nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Studioblixtar
Jag har nu bestämt mig för att införskaffa studioblixtar. Jag har enbart fotograferat med en extra blixt på kameran eller vid sidan om.
Nu har jag kollat runt lite och marknaden är ju såklart enorm och skulle behöva lite guidning.

Som så många andra så så har man kollat en hel del på dom lite billigare blixtarna på kaffebrus.com men också på elinchroms olika paket så som d-lite 2 och d-lite 4. Skiljer det verkligen så mycket mellan elinchroms blixtar och kaffebrus?
Jag kommer till att börja me att fotografera min lilla dotter och min sambo båda porträtt och helkropp.
Vad skall man tänka på och hur klurit är det igenteligen att "förstå"?

Min tanke är att utnyttja ett utrymme som jag har i huset som är 2,5 meter brett och jag kommer kunna stå 2-3 meter från modellen. Funkar detta?

Någon som kan tipsa om någon hemsida som man kan läsa på eller tips på filmer man kan kolla på?

/Sebbe
 
Du borde bli överöst med tips - inte så denna gång.
Jag brukar söka på Youtube och på Vimeo i ämnet, finns rätt mycket bra (och mycket dåligt också..).
Tror på etablerade märken i detta fall. Både för kompatibilitet, färgstabilitet och byggkvalitet. Det finns säkert undandtag i denna regel också. Själv har jag genom jobb o generösa vänner tillgång till Elinchrome D-lite och större grejjer. Obs! jag är inget proffs på blixtljuisfoto, men lär mig löpande. Tycker kanske att utrymmet låter litet.
 
Funkar utmärkt med billiga blixtpaket till dina syften. Jag skulle ändå säga att om man satsar på ett känt märke så är det lättare att bygga ut men samtidigt inte alls omöjligt att komplettera med andra typer av blixtar senare heller. Har du råd, köp Elinchrome för dess utbud av tillbehör osv men ingen kommer se skillnad på bilderna beroende på aggregat.
 
Vad är det för något kit du funderar på? jag har också funderat på ett studiokit till och från.
Hur styr man blixtarna? fungerar TTL?
 
Vad är det för något kit du funderar på? jag har också funderat på ett studiokit till och från.
Hur styr man blixtarna? fungerar TTL?

Nej, man "styr" inte blixtarna, utan man bara utlöser dem synkront. Blixtarna kan i de flesta fall ställas in så att de blir svagare än full styrka, och man kan modifiera ljuset med diffusorer och reflektorer, som paraplyer och softboxar. Inställningarna görs manuellt, man använder inte TTL.

Det är ganska enkelt att prova sig fram till rätt exponering, annars kan man ha god hjälp av en blixtljusmätare.

När det gäller inställningar är det en fördel om blixtens inställningsljus är proportionellt, och det är bättre och enklare att hantera inställning av blixtstyrkan i fasta steg jämfört med steglös inställning. Steglös inställning är alltså en sämre lösning, men i praktiken spelar det inte så stor roll.
 
Studioblixtar
Som så många andra så så har man kollat en hel del på dom lite billigare blixtarna på kaffebrus.com men också på elinchroms olika paket så som d-lite 2 och d-lite 4. Skiljer det verkligen så mycket mellan elinchroms blixtar och kaffebrus?
Jag kommer till att börja me att fotografera min lilla dotter och min sambo båda porträtt och helkropp.
Vad skall man tänka på och hur klurit är det igenteligen att "förstå"?

Min tanke är att utnyttja ett utrymme som jag har i huset som är 2,5 meter brett och jag kommer kunna stå 2-3 meter från modellen. Funkar detta?
/Sebbe

Kinablixtar v.s. Elin. JA det skiljer mycket. Jag har båda och det är väldigt skillnad när du skall hantera blixtarna, ställa in dem på ett enkelt sätt och känslan av att arbeta med dem. Du märker ingen skillnad när bilden väl är tagen. Då ser du enbart på bilden vilken ljusformare och ljussättning som du har valt. Köp Elins D-Lite paket.

Tröskeln till att få till en välexponerad blixtbild är inte hög. Du kör allt manuellt - även blixtarna. Ställer kameran i ett s.k. grundläge och justerar effekten på blixtarna tills du har rätt exponering. Det knepiga är att få till en bra ljusbild där du har ett djup i bilden med ev välbalanserad skugga, lite effektljus i håret eller bakgrunden osv.... Du behöver 2 blixtar och en reflexskärm. Det tycker jag är minmium utrustningen.

Ditt utrymme kommer att fungera. Du kommer att få avkall på att sätta blixtarna vinkelrätt mot modellen men då pratar vi mer avancerad ljussättning.
 
Ttl

Om du/nån vill köra TTL så finns ju system typ Pocket Wizard som ett bra alternativ.
De har ju dessutom snabbare synktider.
 
Precis. Har du 430 alt 580 blixtarna kan du komplettera detta med Mini-TTL och Flex samt ev en AC3 för inbördes styrning men det kostar och det är inte samma hantering som att köra med studioblixtar. Båda har sina för respektive nackdelar. Jag har båda lösningarna. En för studion med Elin och en TTL-lösning för "on location" fotograferingen. Olika tekniker vid hanteringen men "ändå samma".
Pocket lösningen ute i fält fungerar förvånadsvärt bra men allra bäst är det även där att köra manuellt. Prismässigt blir det ungefär samma sak med en uppsättning för att klara utomhusuppdragen eller en grunduppsättning till studion. Sedan finns som bekant inget tak på vilka "nödvändiga" prylar som man bara måste ha.........
 
Om du/nån vill köra TTL så finns ju system typ Pocket Wizard som ett bra alternativ.
De har ju dessutom snabbare synktider.

Inte SÅ många "studioblixtar" som klarar TTL oavsett PW eller inte under en enorm prislapp... Jag vet typ... noll. PW's TTL är ju för speedlights. Men visst är speedlights ett alternativ, men inte för TTL + studioblixtar, iaf inte för en rimlig peng.

---

Som många har sagt, välj ett paket med ett vettigt tillbehörsfäste (dvs, håll dig borta från 10cm paketen) om du vill växa med paketet long term.

Bowens "S-fit" eller Elinchrome. Det finns fler billiga paket med S-fit än med Elinchrome.

Jag köpte ett kina-paket med S-fit, 3x 300ws för två år sen när jag började och jag använder dem fortfarande på varje plåtning jag gör.

3 blixtar ger dig enorma valmöjligheter, tex de två bifogade, tagna mot samma gråa bakgrund, ena med 2 blixtar på bakgrunden för att slå ut den (ish, tog tillbaka en del mot hörnen i post) och en men en 60x90cm softbox på John.
Den andra med två 35x160cm strips bakom, men mot, john (bort från bakgrunden) och med en griddad 17.5cm reflector mot ansiktet.

Bakgrunden var samma, John och jag stod på samma ställen, samma tre blixtar, samma objektiv (bara olika brännvidd) och kameran hade samma inställningar (tror jag)... Bara ljudmodifierare och ljusstyrka som skiftar...
 

Bilagor

  • _MG_7344.jpg
    _MG_7344.jpg
    15 KB · Visningar: 852
  • _MG_7622-Edit.jpg
    _MG_7622-Edit.jpg
    7.5 KB · Visningar: 867
Inte SÅ många "studioblixtar" som klarar TTL oavsett PW eller inte under en enorm prislapp... Jag vet typ... noll. PW's TTL är ju för speedlights. Men visst är speedlights ett alternativ, men inte för TTL + studioblixtar, iaf inte för en rimlig peng.

---

Förtydligande: Jag menar givetvis med Canon o Nikons Speedlights. Det blev inte tydligt i mitt inlägg. Snygg oskärpa att erhålla om man vill ha det.
 
Inte SÅ många "studioblixtar" som klarar TTL oavsett PW eller inte under en enorm prislapp... Jag vet typ... noll. PW's TTL är ju för speedlights. Men visst är speedlights ett alternativ, men inte för TTL + studioblixtar, iaf inte för en rimlig peng.

---

Förtydligande: Jag menar givetvis med Canon o Nikons Speedlights. Det blev inte tydligt i mitt inlägg. Snygg oskärpa att erhålla om man vill ha det.

Frågan från TS gällde ju studioblixtar, och då kanske man kan anpassa svaren till det?

De vanliga studioblixtarna, som säljs i "set" för en hygglig peng har inte TTL.
 
Inte SÅ många "studioblixtar" som klarar TTL oavsett PW eller inte under en enorm prislapp... Jag vet typ... noll. PW's TTL är ju för speedlights. Men visst är speedlights ett alternativ, men inte för TTL + studioblixtar, iaf inte för en rimlig peng.

Förtydligande: Jag menar givetvis med Canon o Nikons Speedlights. Det blev inte tydligt i mitt inlägg. Snygg oskärpa att erhålla om man vill ha det.

Vad har oskärpa med TTL och speedlights att göra? :-/

Eller TS fråga för den delen...
 
@urban, @michael Ett stort SORRY! Jag läste frågan för dåligt.

Totalt OT av mig.
Jag tror min tanke var att ge någon typ av alternativ till studioblixtar, men återigen: det är ju inte vad TS frågade efter!

Kort skärpedjup (som jag syftade på, otydlig igen, haha) kan åstadkommas med Pocket Wizard genom att de ger kortare blixtsyntider.
 
Efter att ha läst ännu mer på nätet och tips jag fått så lutar det åt att det blir ett Elinchrom paket.
Men det finns ju 3 nybörjarpaket som jag kan hitta från Elinchrome.

D-lite 2 - 2st 200W
D-lite 2/4 - 1st/200W och 1st 400W
D-lite 4 - 2st/400W

Då är ju frågan vilket paket man skall ha.
Som jag skrev tidigare så rör det sig nu i början i alla fall att fotografera min dotter och sambo upp till helkropp. Vad finns det för fördelar vs nackdelar med för svaga/starka blixtar?
Eller är det så att ett paket som d-lite 2/4 är en superkombo för att man har 2 ljuskällor med olika styrkor?
 
Har du pengarna så väljer du paketet med 2 x D-Lite 4. Vid helkropp och med en softbox på 90 x 90 cm så måste du ställa den blixten (huvudblixten) på drygt 4 nästan 5 i effekt och du har upp till 6. Det är ett bländarsteg mellan varje helt läge (1,2,3,4,5 & 6) Det finns en liten risk att blixten är för stark i vissa situationer men det brukar alltid gå att ordna genom att hänga för ett vitt lakan utöver den ljusformaren som du använder.

Nu utgår jag ifrån en s.k. standardinställning på kameran med ISO 100, bl 8 och 1/125.
 
Hmm, varför inte satsa lite på t.ex BX250/500 paketet eller 500/500, de är väl snabbare än D-Lite och har lite mer "kräm" och komplettera med en extra blixt om det behövs. Skulle tro att om man vill skjuta i studio är det värt att satsa på lite extra från början då man annars riskerar att behöva "byta upp sig" efter ett tag. Räkna på detta och kolla hur mycket extra du behöver lägga för snabbare blixtar för att frysa rörelser mm. Dessa BX250 och BX500 går ned 5 steg i bländare (250 hamnar på 16 och 500 på 31), du kan lösa det extra överflödiga ljuset genom att vända på tex paraply eller göra ett halvt paraply svart eller flytta den längre från objektet alternativt (vik ned den ena halvan av paraplyet och belys endast en del av objektet)...

Testa dig fram för godtagbart resultat :)
 
---
Min tanke är att utnyttja ett utrymme som jag har i huset som är 2,5 meter brett och jag kommer kunna stå 2-3 meter från modellen. Funkar detta?
---
Det funkar, men du ska vara försiktig med att skaffa för starka blixtar. Min erfarenhet är att det vanligaste problemet för en amatör med begränsat utrymme är att få tillräckligt LITE ljus!

Ifall man vill använda stor bländare för att få kort skärpedjup, som ju alltid varit populärt, så föreslår jag dig att inte köpa de kraftigaste blixtarna du har råd med, utan istället titta noga i den "andra ändan" - vilka går det att ställa in den LÄGSTA ljusstyrkan på! :)

Elinchrom är förstås ett betydligt tryggare val än "Kina-blixtar", och Eli har ju numera några riktigt billiga serier. Som i och för sig högst sannolikt är tillverkade i Kina även de... :)

En bra blixtljusmätare kan spara MYCKET tid. Inte bara åt en själv, utan framför allt att man undviker att modellerna blir uttråkade och irriterade medan man håller på och experimenterar med att flytta blixtarna fram och tillbaka hela tiden. I början blir det förstås en hel del sådant i alla fall, men har du en mätare så går det sedan mycket snabbt att placera blixthuvudena rätt så att du får exakt det bländarvärde du vill ha. Tyvärr är noggranna och pålitliga blixtmätare ganska dyra, men nån gång emellanåt dyker det upp någon begagnad (hörde nyligen om en som var till salu).
.
 
Några snabba tips för att komma igång med att använda en blixtljusmätare.

Man använder närmast uteslutande direktljusmätning vid studio-blixtfotografering, dvs man håller mätaren alldeles framför eller bredvid modellen / föremålet man ska fota (det ska alltså sitta en diffuserande dom framför mätarcellen) och riktar den sedan mot ljuskällan.

Först riktar du mätaren mot huvudbelysningen (enbart), och bränner av en blixt. Ställ in ljuseffekten och / eller justera avståndet tills du får önskad bländare. Börja med 1:8,0 som säkerligen är den mest använda i dessa sammanhang. Eller också 1:1,8 eller nåt, som också är mycket använd som sagt.

Släck huvudljuset och bränn av upplättningsljuset. Justera detta så att mätaren visar -1,5 EV. Eller -1,0 EV ifall du vill ha lite ljusare skuggor.

Vill du ha en vit men ej utbränd bakgrund släcker du frontbelysningen och tänder bakgrundsbelysningen. Håll mätaren framför bakgrunden och justera / flytta belysningen tills mätaren visar +0,7 V.

Nu har du förkortat exponeringsinlärningstiden för studiofotografering SYNNERLIGEN kraftigt!


Men räcker det inte med att bara titta på kamerans skärm efteråt?

Näe. Det går naturligtvis att göra, men det kommer att ta mycket lång tid innan du har fått känsla för hur fördelningen av ljus och skuggor blir. Precisionen här kommer att vara mycket sämre under väldigt lång tid. Har sett folk ledsna pga detta, eftersom de ansett studiofoto vara för svårt. De tyckte att deras bilder alltid blev mycket sämre än alla de fina porträttbilder tagna av andra som de såg.

Har du en basinställning som du tycker är bra, så kan du därefter med en blixtljusmätare mycket snabbt ställa in exakt samma belysning igen, gång efter gång. Då får du MYCKET snabbare en väldigt mycket noggrannare "ljus och skugg"-fördelningsstandard inmatad i hjärnan. Kör du bara med att titta på skärmen och inte använda mätare, så kommer precisionen i dina bilder att vara MYCKET sämre under lång tid. Kanske för alltid, jag har hört åtskilliga som berättat att de inte fick till sitt studiofotograferande förrän de hade skaffat en noggrann blixtmätare - det blev en revolution, som en sa.

Det är klart att ifall man har studiofotat dagligen i nåt decennium, så klarar vissa sig måhända med det de ser på skärmen. Men då har man ett kolossalt mycket mera övat och tränat öga, och man finner nog tämlign få amatörer med sådan erfarenhet... Dessutom använder även mycket erfarna studio-profotografer blixtljusmätare också (alla de jag råkat se).

Hoppas att dessa tips kan vara av intresse! :)
.
 
Senast ändrad:
Delar din uppfattning helt och hållet Gunnar. Dessutom vid helkroppsplåtning är det lätt att ljuset blir lite mindre nere vid fötterna. Man tappar gärna upp till 1 steg utan mätare. Vid t.ex. studentplåtning när "modellerna" har dessa färggranna klänningar är det ju lite tråkigt om klänningen inte har samma färg hela vägen ner. Kan tyckas vara en liten skitsak men visst vill vi göra ett proffsigt jobb?
 
Absolut!

Jag tror att det är svårt att hitta någon kamera eller någon annan fotopryl ÖVERHUVUDTAGET som så kvickt kan förvandla oss från de medelmåttiga amatörer de flesta av oss är, och till att plötsligt verka ha blivit proffs! :)
.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar