Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar revisited

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska nu köpa mina första studio blixtar och vill gärna köpa några som håller ett tag. Så vill inte ha något super amatör kit som antingen inte håller eller som jag "växer ur" alldeles för snabbt.

Har kollat mest på elinchroms blixt kit då dom verkar ha bra grejer till ett bra pris.
http://www.elinchrom.se/

Funderar iallafall nu på antingen:

Elinchrom D-Lite 4 To Go Set (400ws) (som nu även är luftkylda)

Medföljer bl.a. två softboxar 65x65, 53x53

och

Elinchrom Style BX 400/400 To Go 05

Medföljer bl.a en softbox 60x60 och 2 paraplyer


Så som jag ser det nu så verkar det som om man "måste" köpa en eller två softboxar på minst 100x100 om man vill köra helporträtt. För enligt mig så är softboxarna man får till lite i det minsta laget.

Vad säger ni? Har ni några andra förslag på blixtar i samma prisklass?

Tacksam för svar

Peter
 
kör med en 100x100 softbox på min ranger rx och tycker det funkar klockrent till det jag fotat, har varit mest produktbilder.
enda dryga är att det är lite rappligt att montera ihop men det går kanske inte att komma undan =)
 
Så du köpte inget kit utan seperata delar istället?
Hehe, bara å vänja sig vid att packa helt enkelt. Har jobbat i butik innan och tror att det är samma med evighetsvikandet av kläder, så är bara att vänja sig ;)

Kollade lite ang. styckpris på BX aggregaten, ca 4800:-/st. Så två stycken som det finns i kitet kommer kosta kring 9600:-
Men om jag skulle köpa kitet så skulle det hela gå på ca 10000:- så det känns ju ganska värt att ta kitet och sen köpa till de softboxar jag vill ha senare. Men som sagt, andra lösningar uppskattas.

Jobbar på ett företag som säljer skyltdockor och har fått mer och mer att göra när det gäller att ta foto. Så är delvis därför jag behöver blixtar. Jag köper allt privat, så är därför jag gärna vill ha prisvärda och hållbara aggregat/kit.

Tycker hitentills att Elinchrom BX 400 to go verkar vara ett bra kit. Någon som har någon erfarenhet av den eller har några invändningar över mitt val?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.