ANNONS
Annons

Studioblixtar med Olympus UZ 2100

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Håller på att bli vansinnig ;-)

Har probnlem att sybka och få bra resultat med studioblixtar och Olympuis 2100

Antingen blir det superöverexponerat eller svart.. Inget däremellaan..

Använder slavutlösta studioblixtar... Triggar dem med den interna blixten...

Har fått en känla sv att det är så att den interna blixten blixtrar tcå gånger ibland... Och det triggar de slavade blixtarna.. Någon som har en anning om detta kan vara problemet och om förblixten går att stänga av???

Eller om det skall sluta med att jag måste köpa daan ynjligt dyra original synksladden...

Maverick28 skrev:
Håller på att bli vansinnig ;-)

Har probnlem att sybka och få bra resultat med studioblixtar och Olympuis 2100

Antingen blir det superöverexponerat eller svart.. Inget däremellaan..

Använder slavutlösta studioblixtar... Triggar dem med den interna blixten...

Har fått en känla sv att det är så att den interna blixten blixtrar tcå gånger ibland... Och det triggar de slavade blixtarna.. Någon som har en anning om detta kan vara problemet och om förblixten går att stänga av???

Eller om det skall sluta med att jag måste köpa daan ynjligt dyra original synksladden...

Det är inte så att du har den här rödaögon funktionen aktiverad, att det är detta som ställer till det.
En tanke jag fick när jag läste ditt problem.

Nästan alla digitalkompakter mäter blixtljuset genom att skicka ut en förblixt. Förmodligen är det problemet i det här fallet.

Maverick28 skrev:
Önskar det hade varit så enkelt...

Men tyvärr nej...

Jag har själv en Canon G2. När jag tar en bild i dåligt ljus skickar kameran ut en lite ljusstråle som kameran kan mäta på. Nu vet jag inte om det fungerar likadant på din kamera. Kan det möjligen vara denna som utlöser slavblixten.
Ytterliggare en tanke!

Nej, det är två olika funktioner. Hjälpbelysning för autofokusen har många kameror och det är en separat lampa.

Förblixten kommer från själva blixtröret och används för att kameran skall mäta reflektionen hos motivet för att avgöra hur mycket som skall skickas ut under exponeringen.

Traditionell ttl-blixtmätning sker annars genom att man mäter ljus som reflekteras från filmplanet under själva exponeringen. Men det är tydligen svårare att göra det med CCDer så därför tar man till förblixtar så man kan mäta med enklare mätceller istället. Det är därför Nikons digitalsystemkameror inte har ttl-mätning med äldre blixtar, de kan inte ge den hrä förblixten.

Maverick28 skrev:
Om du menar den röda ljustrålen som den skcikar ut innan så är den för att öka kontrasten i motivet så att AF kan jobba...

Japp, den röda ljusstrålen.
Jag har en extern blixt ( Canon Speedlite 420EX) att sätta på kameran. Då kopplar kameran automatiskt ur den inbyggda blixten men den röda lampan tänds endå...Retligt om man vill använda slavblixt!

jimh skrev:
Nej, det är två olika funktioner. Hjälpbelysning för autofokusen har många kameror och det är en separat lampa.

Förblixten kommer från själva blixtröret och används för att kameran skall mäta reflektionen hos motivet för att avgöra hur mycket som skall skickas ut under exponeringen.

Traditionell ttl-blixtmätning sker annars genom att man mäter ljus som reflekteras från filmplanet under själva exponeringen. Men det är tydligen svårare att göra det med CCDer så därför tar man till förblixtar så man kan mäta med enklare mätceller istället. Det är därför Nikons digitalsystemkameror inte har ttl-mätning med äldre blixtar, de kan inte ge den hrä förblixten.

Du tror inte att den här röda ljusstrålen utlöser slavblixten?

Bengt-Arne skrev:
Misstänker att den är för svag men framförallt för riktad för det. Slavsensorn måste ju komma mitt i ljusfältet för det.

Är det så kan man ju tejpa för hjälpstrålkastaren. Men man kommer inte ifrån förblixtproblemet för det.

Och rödljuset kommer ju när man fokuserar, så ett sätt att kringgå det om det nu är ett problem är ju att fokusera, låta slavarna blixtra och sen trycka av när de har hunnit ladda upp igen.

jimh skrev:
Misstänker att den är för svag men framförallt för riktad för det. Slavsensorn måste ju komma mitt i ljusfältet för det.

Är det så kan man ju tejpa för hjälpstrålkastaren. Men man kommer inte ifrån förblixtproblemet för det.

Och rödljuset kommer ju när man fokuserar, så ett sätt att kringgå det om det nu är ett problem är ju att fokusera, låta slavarna blixtra och sen trycka av när de har hunnit ladda upp igen.

Det här med för blixt, jag har för mig att man kan till och från den här funktionen på min Canon G2.

Bengt-Arne skrev:

Inte en chans....
Fokusbelysningen lyser ca 2 sekunder innan bilden tas....

Sedan-- Tidvis hade jag problem med att den interna blixten var för svag för att kunna lösa ut slaven (vilket innebär att det typ 100 ggr svgare fokusbelysningen knappst löser ut den=) så där ligger inte felet...

Maverick28 skrev:
Inte en chans....
Fokusbelysningen lyser ca 2 sekunder innan bilden tas....

Sedan-- Tidvis hade jag problem med att den interna blixten var för svag för att kunna lösa ut slaven (vilket innebär att det typ 100 ggr svgare fokusbelysningen knappst löser ut den=) så där ligger inte felet...

Bra att veta så att den röda ljusstrålen ställer till problem för mig ifall jag vill ha min externa blixt till att utlösa slavblixt.

Jag hade ett annat problem när jag kopplade in mig på en kompis studieblixt. vi satte i en vanlig standard sko i blixtfattningen på min kamera för att kunna ansluta en synksladd. För att få exponeringen något så när rätt, fick jag mäta med en lös ljus mätare och ställa in kameran manuellt. Skärpa och så, blev bra. Hudfärg sisådär. Misstänker att att jag skulle ställt in vitbalansen ochså för att få det rätt.

Ja Ja, men det var kul att prova!

Hej!

Jag har fotat med samma kamera med slavblixt (dock av enkel modell) eller med blixt med synkkabel. Det fungerade hyfsat med slavlixt men natuligtvis blev det bättre med en metz ct45 stavblixt. Kanske är det något fel med din utrustning? Jag såg på Photax hemsida, http://www.photax.se/index.htm att en synkabel kan kosta 240 eller 450sek. kanske inte för blodigt i alla fall.

lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar