Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

magdan

Aktiv medlem
Jag tänkte börja fotografera lite småsaker 10x10cm-50x50cm inomhus och behöver därför blixtar känns det som. Jag är en notorisk blixthatare så jag har inte satt mig in i hur det fungerar tidigare.

Jag har nu provat med billiga bygglampor med det blir för varmt för att kunna jobba längre stunder utan att att bli irriterad. Och dessutom blir det inte riktigt bra med vitbalanseringen för föremål som är röda/oranga/gula. Bilderna tas på ett avstånd av ca 40-60 cm.

Hur skall man välja styrka på blixtarna? Om jag idag kör med 2x500W halogen, skall jag då också välja 2x500Ws blixtar eller är det inte så det fungerar?

Behövs det paraplyer? Jag har en Lastolitekub för att sprida ljuset från halogenlamporna, skall jag rikta blixtarna precis som lamporna mot kuben eller skall jag studsa ljuset i paraplyer först? Skall jag kanske helt strunt i kuben?

Vad mer bör jag veta och göra?
 
Om du bara ska fota "småsaker", som jag antar är statiska, kan du likväl köra på stativ med långa slutartider och bef ljus / lampor.

Budgetlösning kanske :)
 
Men.. det där är ju alldeles för enkelt. Tänkte inte på det. Självklart kan jag göra så. Tack.

Det måste vara all julgröt som stoppat upp hjärnaktiviteten.
 
magdan skrev:
dessutom blir det inte riktigt bra med vitbalanseringen för föremål som är röda/oranga/gula.
Jag misstänker att det trots möjligheterna till vitbalansering med digitalkameror fortfarande finns fördelar med riktig filtrering. Med kraftigt färgade föremål i samma del av spektrumet som ljuskällan kan jag tänka mig att risken för att bränna ut pixlarna finns.
 
Re: Re: Studioblixtar - hur funkar det?

jimh skrev:
Jag misstänker att det trots möjligheterna till vitbalansering med digitalkameror fortfarande finns fördelar med riktig filtrering. Med kraftigt färgade föremål i samma del av spektrumet som ljuskällan kan jag tänka mig att risken för att bränna ut pixlarna finns.

Efter att ha testat en del nu på morgonen så kan jag bara säga att halogenlampor/bygglampor blir det aldrig mer. Gråkort i bilden som man justerar mot i PS blir hyffsat men inte bra, röda/orangea/gula grejer ser bleka och trista ut.

En skrivbordslysrörslampa och långa slutar tider blev mycket bättre.

Fast bäst hade det nog varit med blixt, de har ju ett bredare färgspektrum som mer liknar dagsljus. Frågan är dock fortfarande, hur kraftiga behöver man?

Det kostar helt enkelt att ligga på topp.

En märklig grejer jag noterade idag är att om man sätter kameran på 3200K så säger Photoshop RAW-inläsaren att jag har ställt den på 3300K. Är det Canon eller Adobe som gör fel frågar man sig då.
 
Re: Re: Re: Studioblixtar - hur funkar det?

magdan skrev:
Fast bäst hade det nog varit med blixt, de har ju ett bredare färgspektrum som mer liknar dagsljus. Frågan är dock fortfarande, hur kraftiga behöver man?

För att fotografera så pass små saker behöver du inte speciellt kraftiga blixtar, jag skulle säga att det fungerar med en vanlig kamerablixt med förlägningskabel och en liten softbox (eller en Cubelite).

Annars är ju mitt stående tips att gå in på aifo.se och kolla deras paket, där får du verkligen allt du behöver. (kolla under Produkter -> Kompletta paket).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar