Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar eller "vanlig" blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony Rosendahl

Aktiv medlem
Skall köpa blixt till kameran och har nu lite funderingar.

Jag har två alternativ som jag funderar på.

Alternativ ett: Köpa en SB-600
Fördelen är att den är lätt att ha med sig överallt. Enkel montering direkt på kameran.

Alternativ 2: Köpa ett enklare studioset typ: Dörr DS180B med tillbehör
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=371254

Det mesta jag gör är att produktfoto för internet, annonser etc, interiörsfoto (butiksmiljöer etc) samt en del enklare porträtt.

Vilket alternativ rekommenderas?
Jag lutar åt studiosetet, men vill gärna ha några åsikter kring det.

Skall köpa blixt till kameran och har nu lite funderingar.

Jag har två alternativ som jag funderar på.

Alternativ ett: Köpa en SB-600
Fördelen är att den är lätt att ha med sig överallt. Enkel montering direkt på kameran.

Alternativ 2: Köpa ett enklare studioset typ: Dörr DS180B med tillbehör
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=371254

Det mesta jag gör är att produktfoto för internet, annonser etc, interiörsfoto (butiksmiljöer etc) samt en del enklare porträtt.

Vilket alternativ rekommenderas?
Jag lutar åt studiosetet, men vill gärna ha några åsikter kring det.
SB-600 är ju bra för att den är portabel och den har TTL-automatik... men med tanke på det du skriver hade jag lugnt gått på studioblixtarna...

Har själv en Dörr DS130B och tycker det är ett jättebra paket. Två ljuskällor = en massa möjligheter.

Rekommenderar att köpa en FM-sändare som kan trigga blixtarna. Använder själv Dörrs egna och det fungerar fint. Ansluts till ena blixten med medföljande synkkabel och därefter kör jag separat ström till mottagaren, då det är stor resp. liten apparatkontakt på Dörrblixtarna och mottagaren.

Sen är det bara att montera sändaren, som är relativt liten i förhållande till deras IR-sändare, på kameran och börja använda prylarna.

Kvaliten på Dörr DS130B är väl inte superhög om man ska flytta runt grejorna varje dag, men är helt klart acceptabelt. Man får vad man betalar för antar jag - dock fyller paketet helt klart sin funktion.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto