Annons

Studioblixtar...billig lösning

Produkter
(logga in för att koppla)

R_Aalto

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har nu under en tid funderat lite på studioljus, eftersom jag inte kör speciellt mkt i studio så vill jag samtidigt inte lägga FÖR mkt pengar.

Jag har letat runt och högst på önskelistan står nog en Elinchrome, var på mässan igår och gillar nog Profotos grejor också. Samtidigt så får man vara beredd att hosta upp runt 15-20 tusen vilket i nuläget känns lite tufft.

Då fick jag ett tips på en tillverkare som heter Falcon Eyes som säljer ett riktigt förmånligt paket på t.ex Inwarehouse
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e931959

Är det någon som har erfarenhet av den???

Jag blir alltid lite misstänksam när det är så billigt, var ligger haken.
Visseligen är det svaga lampor 110w är i minsta laget men ändå, kolla på utrustningen som följer med!

/Rolle

R_Aalto skrev:

Hmm, jag blir mer misstänksam när det är dyrt.
En blixt är en ganska enkel apparat. Kan mkt väl tänka mig att om du köper "märkesblixtar" så får du betala flera tusen extra just för namnet.

Själv använder jag Hama studioblixtar, något som proffsen skrattar åt... Men jag är till 100% övertygad om att det inte går att avgöra om en bild har belysts med en 2000 kr blixt kontra en för det mångdubbla....

Detta paket tycker jag ser mkt intressant ut!

Bilagor

• 2850.jpg
    2850.jpg
    16.2 KB · Visningar: 616
R_Aalto skrev:

Visseligen är det svaga lampor 110w är i minsta laget men ändå, kolla på utrustningen som följer med!

/Rolle
3000 spänn verkar väl rätt rimligt för dom grejerna.
Går säkerligen att ta utmärkta ansiktsporträtt eller produktbilder med dessa.
Tror det är samma som säljs här också:
http://www.htfoto.com/

Lägger du mer pengar så får du förhoppningsvis:

Större softbox (bra om man vill plåta mer än bara ansiktsporträtt)
Högre effekt som kan lysa ut en större softbox
Stativ/fästen som orkar bära större softbox
Större tillbehörsprogram
Snabbare uppladdningstider
Auto-dump (blixten laddas ur autmatiskt när man ställer ner effekten)
Kraftigare inställningsljus

men som sagt, man kan komma rätt långt även med enkla grejer, det går ju att komplettera med 1 större softbox/blixt senare om användningsfrekvensen skulle motivera det.

Senast ändrad:
Det paketet är ett allderlles utmärkt "nybörjar" packet.

Visst du får va ddu betalar för, det är skilland på proffs paket i 20´tusen kronorsklassen.
Men jag klarar mig utmärkt med detta packet, främst till halvkropp och porträtt.
Men med lite vilja fantasi och reflexskärmar går det utmärkt att ta helkropp också.

Jag har nån bild tagen med just detta paket i mitt galleri om du är intresserad att se resultatet.

Jag vart mycket possetivt överaskad jämnfört med tex lampor och min fasta 420 EX som jag börjadce med nu vet jag att det inte är jämnförbart annat än i pris där det faktiskt i dag är jämnförbart...

wsaar skrev:
Också proportionerligt inställningsljus, inställningsljuset på Falcon Eyes blixtarna ändras väl inte när man ändrar blixtstyrkan.

japp, det stämmer...
---
enligt htfoto så kan man max montera på 60x60 softbox på SS110B, lite för klena fästen för större grejer,
dock såg jag i en annan tråd att nån lyckats få dit en 90 cm...sen beror det ju på viken bländare man vill köra på, men det brukar sällan vara problem med att få för lite ljus..snarare tvärtom..

lika stor blixt varje gång ?

- det mest enerverande jag någonsin varit med om
är ett gammalt pro-agregat (3) som gav olika mängd ljus vid varje exponering, och om nu någon inskaffar detta kit vore det intressant och få veta stabiliteten i ljusmängd.

Blixtsynken ligger ju oftast runt 1/250s, så om du vill ha friare kreativitet i studion så skulle jag köpa något med en sabbare brinntid än 1/800s. Jag skulle nyss frysa en snabb bild i studion, men det gick ju inte då jag hade en max brinntid på 1/1100s. Så nu måste jag gå och köpa en ny igen, den ligger på 1/3800.

Re: Re: Studioblixtar...billig lösning

Goran skrev:

Lägger du mer pengar så får du förhoppningsvis:

Större softbox (bra om man vill plåta mer än bara ansiktsporträtt)

he he.. fick mina Elinchrom bx400 i veckan och fick med en klen 60x60 softbox. som dessutom i kvaliten inte direkt skröt med sin kvalitet....

Mattsen skrev:
En blixt är en ganska enkel apparat. Kan mkt väl tänka mig att om du köper "märkesblixtar" så får du betala flera tusen extra just för namnet.
Jag är lite kluven till om jag ska säga att en blixt är en ganska enkel apparat eller ej. Prinicpen bakom en blixt är enkel men jag tror det är allt annat än enkelt att göra en sak som ger konsistent resultat över lång tid, tål att släpas runt på hit och dit samt klarar av hård användning. Senast jag använde studioblixtar fick de göra ungefär en 1100 urladdningar under några timmar vilket de gjorde utan att strula eller överhettas.

Men visst är det klart att du får betala för märket.

Sen ska man köpa utrustning efter sina behov. Kanske funkar det billigare alternativet mer än väl. Varför då lägga ut mer pengar än man behöver?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar