Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt synkproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Hej jag behöver hjälp med ett pinsamt problem som jag fått när jag tar bilder i studion.
Många bilder blir liksom svarta på den högra halvan.
Ett rakt avskuren del av bilden.

Jag har ändrat inställningen med synk på 1:a ridon och 2:dra men det verkar som om slutartiden blir snabbare än 250 dels skeund så uppträder detta ibland.

Utrustningen är Canon Eos 50D och studioblixt 300 ws som kopplas via synkkabeln. Har också annan fast belysning. Men jag förstår inte hur man ska ändra inställningen i kameran för att detta inte ska uppstå.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand.

Mvh. /LEE Cordon
 
1/250 brukar vara gränsen innan ridån börjar synas. Så är det generellt med studioblixtar och blixtsync, så håll dig under den tiden. Tiden i studiomiljö är inte så intressant då blixtarnas korta brinntid fungerar i praktiken som slutare.
 
Senast ändrad:
1/250 brukar vara gränsen innan ridån börjar synas. Så är det generellt med studioblixtar och blixtsync, så håll dig under den tiden. Tiden i studiomiljö är inte så intressant då blixtarnas korta brinntid fungerar i praktiken som slutare.

Men då får man inte så mycket spelutrymme med inställningarna.
En slutar tid på max 250 så hamnar man alltid över bländare 11 tyvärr.
Överexponeringar som följd hmmmmm jag har läst att det brukas användas slutartiden på över 1000 dels sekunder inom studio. Men dom har väl bättre grejer förståss.

Tackar för svaret !
 
Ställ kameran på 1/125sek justera blixtljus och bländare efter det.
Din kamera klarar max 1/200sek som synktid med studioblixtar, högre med speedlite blixtar och high synk. (Rätta mig om jag har fel).
Gick en kurs i ljussättning ang. studio i veckan, och hans rekommendation var just 1/125 sek. Det klarar alla nya digitala kameror oavsett märke, ihop med studioblixtar.
 
Den interna blixten kan ställas upp till 1/250 sek men externa vet jag inte.
Via synk kabeln verkar inte info kopplas till kameran för dom inställningar man kan göra för extern blixt går ej att se pga. ej kompatibel eller avstängd blixt. står det i den menyn.

Men skulle jag välja 1/125 så blir bländaren 22 på minsta ljus inställningen.
Så vill man ju inte ha det.

Det konstiga är att jag ibland lyckas få synk på 1/640 sek och ofta på 1/500.
Men överaskas att några blir svarta till höger som om ridån inte hinner med.

Man får väl testa ännu mer innan allt sitter.
Tack !
 
Som sagt, Canon har max 1/250 synk på de flesta av sina kameror. Du får jobba med effekten på blixtarna och storleken på bländaren för att kompensera.

Slutarhastigheten kontrollerar ambienta ljuset, bländaren kontrollerar blixtljuset. Slutartiden har i princip ingen betydelse för exponeringen med blixtar som ju ändå har en brinntid kortare än din slutartid.
 
250 är max som redan konstaterats. Om du vill ha större öppning så får du gå ner i ISO till 50 om möjligt. Problemet är väldigt ofta för efektiva studioblixtar till dom små utrymmena där dom används. Så dra ner effekten på dom, och lägg mer distans mellan blixten och objektet. Om inte det räcker får du börja bouncea ljuset via diverse ytor (tak, vägg, reflexors, paraply, golv, mormors badkappa, what ever works) för att mjuka upp det etc.

1/125, f8, iso100 el. 50 är ett bra utgångsläge att börja jobba fram det ifrån ifall du inte har en ljusmätare.
 
Ja problemet med små utrymmen samt att man vill softa ljuset med närliggande softboxar samt inte för stor bländarvärde ger mig behov av kortare slutartider.
Men jag tackar för alla svar och här får man helt enkelt testa sig fram.

Mvh. /LEE
 
Men du kan väl ställa ner blixtarnas intensitet? Jag upplever aldrig ditt problem. Kör med 1/125 s , bl 9-11 och ISO runt 125. Diverse studioblixtar, men dom går aldrig på full effekt.
 
Ja problemet med små utrymmen samt att man vill softa ljuset med närliggande softboxar samt inte för stor bländarvärde ger mig behov av kortare slutartider.
Men jag tackar för alla svar och här får man helt enkelt testa sig fram.

Mvh. /LEE

ifall du måste ha närliggande boxar och stor bländare är den enda lösningen mindre effektiva blixtar. Är det 300wattare kompaktar du har så är det rätt mycket för ett litet utrymme. Har själv elinchroms classic 500dringar och funkar fint i större utrymmen, men hamnar väldigt ofta ta till lösningen att bouncea runt lite med ljuset. Kommer jag billigt över ett set classic 250 nåt tag så plockar jag dom säkert med mej :)
 
Jag testar väl mest mig fram nu och finner mer och mer intressanta lösningar.
Ett problem är att kameran Canon 50D inte har lägre iso än 100 och med högdager inställning så blir lägsta iso 200.

Jag vill ofta ha underexponerade bilder eller låg ljusfenomen.
Ej totalupplysta så skuggor försvinner. Riktat ljus mot små delar av obejektet så skuggor framhävs. Då fordras ofta snabba slutartider. Vet inte om bländare 22 ger mycket sämre slutreusltat än typ bländare 8 men jag antar att skärpan blir lidande.

Tack ännu engång för alla tips.
Mvh. /LEE
 
Men då får man inte så mycket spelutrymme med inställningarna.
En slutar tid på max 250 så hamnar man alltid över bländare 11 tyvärr.
Överexponeringar som följd hmmmmm jag har läst att det brukas användas slutartiden på över 1000 dels sekunder inom studio. Men dom har väl bättre grejer förståss.

Tackar för svaret !
Det är ett par saker du ännu inte har greppat. 1/1000 sekund eller kortare är den lystid som studioblixtar brukar ha, detta är INTE kamerans slutartid.

Detta betyder att du får precis samma exponering från dessa studioblixtar, vare sig du väljer en slutarhastighet på 1/250, 1/125 eller en hel sekund på kameran, det är utan betydelse. Om det finns övrig rumsbelysning också så kan den förstås börja synas vid längre slutartider, beroende på hur stark den är. Sedan är det så att ifall du ställer in kamerans slutartid på kortare tid än runt 1/125 sekund så kommer bara en del av bilden att hinna bli exponerad (vilket du redan har erfarit).

Du kan alltså variera blixtljusets inverkan genom att ändra bländaren, ISO-talet samt blixtens output (ifall den kan regleras) eller öka avståndet till blixtarna. Det går INTE att dämpa ljuset från studioblixtar genom att förkorta slutartiden - resultatet blir som sagt bara att inte hela bilden exponeras. Namnet ridåslutare kommer av att vid kortare exponeringstider än runt 1/125 sekund så är slutaren aldrig helt öppen, utan det är en allt smalare ridå ju kortare slutartid du har valt, som löper över filmen/sensorn.

Den kontinuerliga omgivningsbelysningen kan du däremot dämpa genom att förkorta slutartiden (liksom genom att minska bländaren eller ISO-talet förstås). Ifall det är detta som är problemet så får du helt enkelt minska denna belysning.

Ifall det inte skulle räcka med att minska bländare, ISO-tal, studioblixtljusstyrka och blixthuvud-ljusmodifierare, så kan du använda dig av neutralgrå dämpfilter. Dessa finns antingen för att skruva på objektiven, eller att hänga framför blixtarna.
 
...
Vet inte om bländare 22 ger mycket sämre slutreusltat än typ bländare 8 men jag antar att skärpan blir lidande.
...
Ifall det blir oacceptabel försämring eller ej beror faktiskt på bildformatet. Canon 50D har en sensor i APS-C storlek, och då undviker man att blända ner ända till 22, eftersom hela bilden blir oskarpare, beroende på ljusdiffraktionen (hade du haft t.ex. en Hasselblad mellanformatskamera så hade det gått bra med F22). Men det är ju förstås bara du själv som kan avgöra hur mycket oskärpa som just du kan acceptera...
 
Ja jag var inne på gråfilter ett tag men nu när jag fått se vad ni skrivit så förstår jag att jag inte ska gå snabbare än 1/250 sek och helst 1/125 ske.

Jag tyckte att vilken tid som helst skulle gå när jag har kompleterat med fast ljus samt blixt. Men när bara ibland så uppträder denna högra halvan oexponerad så undrar man vad det fasta ljuset tog vägen hehe.

Men jag tror mig nu förstå en del av vad som händer och fötter i detta intressanta nya för mig studio footgrafering.
 
Ja, ifall du använder BÅDE fast ljus och blixt, så blir det mera komplicerat för dig, särskilt om du är oerfaren i detta. Dessa påverkas ju inte på samma sätt ifall du ändrar slutartiden. Dessutom blir det ofta knepigt med färgbalansen - blixtljus är mycket blåare (dagsljusliknande) än fast ljus brukar vara.
 
Ja det blir knepigare med olika ljussättningar men jag har valt fast ljus med kelvin 5500 och vill få effekter i ljussättningen som jag inte tycker mig få med fler blixtar. Men skulle studion vara större så hade jag nog haft 2 blixtar till. Allt ljus ska inte träffa hela motivet utan mer bara en del som skapar skuggor på sånt sätt att stämning uppstår och andra fenomen som jag sakta upptäcker vid prövotiden.

Tack för att ni finns till !
 
Väl bekomme!

Ifall du inte kan köra med enbart studioblixtar, så kanske du kan köra med enbart fast ljus? Då brukar man dock hamna i det motsatta problemet - det är svårt att få tillräckligt med ljus, och även vid halvtillräckligt ljus så kan det bli problem med hetta.

Å andra sidan kan du då använda slutaren på precis vanligt sätt - du kan fritt välja slutartid.
 
Hetta är inte roligt så jag använder lågenergi lampor fast med högeffekt.
Har funnit lågenergi lampor på 85 vatt som motsvarar ca. 500 watts glödljus.
Och jag trodde detta ljus skulle öppna en del möjliheter. Men jag tycker blixten hör till liksom för att ge en möjlihet att få olika effekter vid ljussättningen..

Nuslipper man svettas och då blir allting roligare när man håller på länge.
Expriminerar också med bakgrunder och reflekterande ytor som jag vill lära mig mer om som färgsättning..
 
Jag tror inte att ditt fasta ljus syns särskilt mycket på bilderna när du har kameran inställd för rätt exponering av blixtljuset. Blixtar är mycket starkare än lampor.

Testa att ställa in kameran på t ex 1/160sek, bl 8 och ISO 200. Då bör du kunna reglera blixtarna för att få lagom ljus exponering. Testa sedan att med samma kamerainställningar belysa enbart med ditt fasta ljus. ganska mörkt va?
Om du å andra sidan anpassar kamerainställningarna efter fast ljus får du problem med överexponering och/eller felsynk när blixtarna kommer in.

Jag tror att du kommer bli olycklig om du försöker hitta någon knepig lösning med fast ljus kombinerat med blixt i studio. De är inte skapta för varandra och det hela blir väldigt svårt att få kontroll över eftersom de olika ljuskällorna fungerar så olika. Om du trots allt kanske hittar en inställning som fungerar blir du väldigt låst till just den inställningen och en stor del av själva idén med att ha studio, att helt kunna kontrollera ljuset, faller.

Lösningen tror jag alltså är att använda antingen eller. Fast ljus funkar kanske fint för produktfoto medan blixtar antagligen är mer lämpade för personporträtt.

Vilka effekter är du ute efter som du inte kan få med enbart blixtar? Olika ljusformare kan ge väldigt skilda kvaliteter åt ljuset. Många ljusformare (t ex softbox) är inte lämpliga att använda med fast belysning p g a överhettningsrisk. Kanske även reflexskärmar vore en bra grej att testa om du inte vill blanda in fler blixtar?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar