Annons

Studioblixt paket till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Zpider

Aktiv medlem
Om detta varit uppe förr ber jag om ursäkt, men jag hittade bara ströinfo på dessa frågor.....

Rekomendation på ett vettigt paket, som lirar med D70? Och, hur funkar triggningen av blixtarna? Jag vill inte ha nån kabel mellan, utan köra trådlöst. Att det ska gå att trigga med inbyggda blixten tror jag mej veta :) men är man tvungen att köpa en extern IR sändare om man vill låta bli den inbyggda helt? Funkar det på nåt sätt via min SB800 kanske?

Valet av studioblixtar paverkas pa inget satt av vilken kamera du har. I vart fall inte pa det sattet du fragar.
Ga noggrant igenom for och nackdelar med de olika systemen du ar intresserad av och valj sedan.
Trigga tradlost gor du sakrast men en radiosandare typ Pocket Wizard eller Bowens Pulsar.
Vissa marken har ocksa radiosandaren inbyggd i blixten och du behore bara kopa en enhet att smacka pa din kamera som kan vara av valfritt marke, bara den har ett synkuttag eller en blixtsko.
Sjalv kor jag med Bowens Esprit Gemini och jag ar riktigt nojd.

De studioblixtar jag testat kan man trigga antingen via kabel eller som slavblixtar - de har en slavcell som reagerar på när en annan blixt går av, och då avfyras blixtarna ungefär samtidigt ("blixtsnabbt"!).

En möjlighet om man har en SB-800 och vill slippa synkkablar utan att lägga pengar på radiosändare är att ställa SB-800 manuellt på lägsta effekt, och dessutom (om möjligt där man fotar) rikta blixten uppåt eller till och med bakåt. Blixtljuset kommer då trigga studioblixtarna, men antagligen inte påverka bilden nämnvärt. I nästan alla förekommande fall ger studioblixtarna så pass mycket mer ljus än en SB-800 på minimumeffekt (och eventuellt bortriktad) att det ljuset inte gör någon vidare skillnad för bilden.

Jag kan inte garantera att det är något skottsäkert system, men det har fungerat utan problem för mig de få gånger jag lekt med studioblixtar. Det kan kanske vara en bra start fram till den dagen man upptäcker ett behov för radiosändare eller annan lösning.

Själv har jag köpt tre Elinchrome-blixtar, en 400 och två D-Lite. Har man pengar till detta så tycker jag man ska köpa Elinchrome. De har ett stort utbud av kringprodukter och annat man kan behöva. Jag har köpt en utlösare från kaffebrus som fungerar utmärkt så man slipper sladdar.

M v h
Patric

Tackar för tipsen och ideerna. Det jag söker är nåt enkelt för att prova på detta, jag räknar med att det är som allt annat med foto, fastnar man byter man upp sig...:)

Du skulle kunna bygga ut med en SB800 till, så kan du använda nikons creative lighting system som räknar ut ljusavägning (mellan tvår ljuskällor) och andra saker. Sen är det bara att skaffa två belysningsstativ (kaffebrus.com) och paraplyer, är du lite händig kan du säkert komma på ett sätt att använda en softbox också.

Nackdelen är att du inte får ledljus.

Fredrik Calabrese skrev:
Du skulle kunna bygga ut med en SB800 till, så kan du använda nikons creative lighting system som räknar ut ljusavägning (mellan tvår ljuskällor) och andra saker. Sen är det bara att skaffa två belysningsstativ (kaffebrus.com) och paraplyer, är du lite händig kan du säkert komma på ett sätt att använda en softbox också.

Nackdelen är att du inte får ledljus.

Nackdelen med det som jag förstått är att D70 bara kan hantera en grupp... Hade jag haft D200 hade det ju varit ett alternativ....

tänkte inte på det. Kolla upp kaffebrus och begangnatmarknaden om du är ute efter något. Kaffebrus har några blixtar som passar Bowens tillbehörsystem som är ok. Photax har också helt ok billiga grejer.

En lös blixtmätare är väldigt bra att ha.

Kaffebrus och photax har även billiga IR utlösare. IR funkar bra inomhus och är billigare än radiosändare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto