Annons

Studioblixt, nya eller gamla Elinchrome Dlite

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Någon med erfarenhet av hemstudio, är det värt att köpa nya modellen D-lite it, eller funkar den gamla utan it lika bra? Bättre fläkt och trådlöst var tydligen några skillnader. Och ska man ha paraplyer eller softbox, och då menar jag softboxarna som följer med i deras studiopaket? Skall man ha två 200w eller en bara plus en 400w? Skall ha den med max fyra meters avstånd till motiven, mest porträtt och gruppbilder. Tacksam för någon med erfarenhet. Vet att Kaffebrus har billiga grejer, men verkar som de är lite skrangliga jämförelsevis utifrån det jag läst här på forumet.

Jag har de "gamla" med fläktkylning och är hur nöjd som helst med dessa. Ibland saknar jag en starkare blixt. Det är vid helfigur med oktabox. Väldigt mycket ljus försvinner. Jag triggar mina blixtar med Skyporten och det fungerar hur bra som helst. Jag har varit lite lyxig och har två mottagare för att kunna avstå en valfri blixt. (Löser antingen hela gruppen eller enbart 1 kanal - har totalt 4 blixtar)

Gruppbilderna tycker jag att du skall köra med paraply. Dock så måste du köpa Elins reflektor och deras paraply. Jag har i alla fall inte hittat motsvarande "pirater".

Har köpt en oktabox från Kaffebrus. Som vanligt så finns det lite små irriterande brister i deras saker men när den väl är monterad, så gör den samma jobb som originalet. Kör nästan uteslutande med oktoboxen, reflexskärm och hårljus. Dvs 2 eller 3 blixtar. 4:e blixten blir mestliggande utom vid helfigur, gruppbilder eller när bakgrunden skall brännas ut någorlunda jämt.

Aha, tack för svaret, väntar nog till nya D-lite kommer om en månad och ser hur de står sig prismässigt mot de gamla, blir kanske rea!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto