Nu är det ju ganska stor skillnad en liten speedlight mot en batteri blixt på 400Ws enligt spec. iaf....(En del som testat batteri blixtar från kina, och de har inte levt upp till sina angivna Ws)
Så det är ju uppenbarligen en skillnad i "styrka" men säkerligen också en stor skillnad i vikt.
Som redan nämnts så är inte Bolings blixtens spec (det lilla som ges) lika imponerande som prislappen.
Minst imponerande i mina ögon är följande.
* Laddningstid på 4.2 sek
* Autodump finns inte noterat (blixten själv dumpar kraften om du sänker styrkan, om det inte finns måste du själv utlösa blixten för att bli av med den "överflödiga" kraften som är uppladdad.)
* Ingen vikt angivelse
* Ställbara effekten som enligt tillverkarens egna spec, endast är mellan 200-400Ws!!!....
Nu är ju inte prisskillnaden enorm mellan Boling och Canons 580EX II så priset är inget jag skulle lägga någon större vikt vid.
Dock så skulle jag välja beroende på om jag är villig med att stå ut med Bolings "begränsade" spec i utbyte mot en billig batteriblixt som lär funka hyfsat om man är medveten om dess begränsningar.
Eller om du kan leva med den mindre kraften(om nu Boling lever upp till sina nämnda 400Ws) du får ut ur en 580EX II.
Med 580EX II så får du ju möjligheten till TTL och HSS, samt att du kan använda den på kameran. Den är lättare och smidigare att ta med sig.
Men styrka är ju relativt ingen av dessa alternativ är några kraftpaket, jämfört med solen, så utomhus kommer de både få aggera som fyllnads blixt.
Att jämföra Boling 400WDP mot ett Elinchrom Ranger RX Speed är ju inte direkt rättvist. Med tanke på att ett Ranger RX Speed paket idags läget går på nära 30.000:-
Då är ju snarar Elinchrom Ranger Quadran en mer "motsvarande" produkt, även om den är överlägsen på alla punkter, men så kostar den ju också nästa 3ggr så mycket.
Tillverkarens egen sida:
http://boling1.us03.host.35.com/ArticleShow.asp?ArticleID=302
Lyckat till!
MVH
Paul L.