Annons

Studioblixt Elinchrom D Lite till min 5DII, är det ok???

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Någon som har provat kombinationen? Berätta gärna.......

Studioset Elinchrom D-Lite 2/4 IT

6 995 kr (inkl. moms)
Lager: Beställningsvara
Art.nr.: EL-20803

Ett utmärkt startpaket för dig som vill börja med lite mer avancerad ljussättning i dina bilder. Elinchrom D-Lite it To Go Set levereras med allt du behöver för att komma igång, 2 blixtar med stativ, kablar och två paraplyer.

Elinchrom D-Lite it är en mycket kompetent blixt med funktioner du normalt bara hittar på betydligt dyrare blixtar. Lättanvänd digital display med tydliga knappar, inbyggd Skyport, Eye-Cell, omfång hela 5 bländarsteg i 1/10 intervall, mycket stabil laddning, automatisk dumpning vid effektminskning, inbyggd fläkt och proportionerligt inställningsljus.

Givetvis har D-Lite it samma tillbehörsbajonett som övriga Elinchrom blixtar vilket ger ett mycket brett utbud av tillbehör.

Nya funktioner och nytt utseende.
Skalet har fått nytt utseende och är nu kraftigare än tidigare modeller. Handtaget har också gjorts robustare och har nu plats för reservsäkringar. Stativfästet har gjorts stabilare och utrustats med ett externt paraplyfäste för montering och stöd för paraplyer med skaft större än 7mm.

Nya funktioner
- Inbyggd Skyport - Synkronisering via radiosignal. (Skyport ECO eller Skyport Speed)
- Eye-Cell - Avancerad fotocell som kan känna av förblixtarna från en kamera med inbyggd blixt.
- Automatisk temperaturkontroll - Fläkten slås på automatiskt om blixtens temperatur ökar för mycket

I paketet ingår
1 st Elinchrom D-Lite 2 it (EL-20483)
1 st Elinchrom D-Lite 4 it (EL-20484)
1 st Skyport ECO (EL-19349)
1 st Synkkablar (EL-11088)
2 st Reflektor 16 cm 90° (EL-26143)
1 st Väska för blixtaggregaten (EL-33198)
1 st DVD-film "D-Lite - Intro" (EL-72405)
2 st Nätkablar (EL-11055)
2 st Inställningslampor (EL-23002)
1 st Manual (Engelsk) (EL-73002)

Stativ set EL-20564 innehåller
2 st Stativ 85-230 cm (EL-30101)
1 st Paraply, Silver 83 cm (EL-26350)
1 st Paraply Transparent 83 cm (EL-26351)
1 st Stativväska (EL-33220)

Hej jag ska försöka ge lite svar utifrån min lilla erfarenhet. Det kit du tittat på är kanon för att starta med. Och om sedan studiointresset växer har du alla möjligheter att bygga ut. Har själv startat med 2st D4:eek:r och ibland i min lilla studio är D4 för stark på minsta effekt så där kommer D2:an väl till pass och har du en liten studio räcker effekten på båda dina till gott och väl. Det enda jag kan se är att ingen bounser är med och det kan man kanske behöva på ett tidigt stadium, men det kan du alltid
komplimentera med när du känner att paraplyerna inte riktigt är det du vill ha. Jag har haft mitt kitt i ett år nu och först nu börjar jag vilja ha lite mer grejer. Så köp du kittet så klarar du dig länge.

Slatten

6 995 kr (inkl. moms)

Ett utmärkt startpaket för dig som vill börja med lite mer avancerad ljussättning i dina bilder. Elinchrom D-Lite it To Go Set levereras med allt du behöver för att komma igång, 2 blixtar med stativ, kablar och två paraplyer.

Elinchrom D-Lite it är en mycket kompetent blixt med funktioner du normalt bara hittar på betydligt dyrare blixtar. Lättanvänd digital display med tydliga knappar, inbyggd Skyport, Eye-Cell, omfång hela 5 bländarsteg i 1/10 intervall, mycket stabil laddning, automatisk dumpning vid effektminskning, inbyggd fläkt och proportionerligt inställningsljus.

Givetvis har D-Lite it samma tillbehörsbajonett som övriga Elinchrom blixtar vilket ger ett mycket brett utbud av tillbehör.

Skalet har fått nytt utseende och är nu kraftigare än tidigare modeller. Handtaget har också gjorts robustare och har nu plats för reservsäkringar. Stativfästet har gjorts stabilare och utrustats med ett externt paraplyfäste för montering och stöd för paraplyer med skaft större än 7mm.

Nya funktioner
- Inbyggd Skyport - Synkronisering via radiosignal. (Skyport ECO eller Skyport Speed)
- Eye-Cell - Avancerad fotocell som kan känna av förblixtarna från en kamera med inbyggd blixt.
- Automatisk temperaturkontroll - Fläkten slås på automatiskt om blixtens temperatur ökar för mycket

I paketet ingår

Ska du köra seriebildstagning och/eller modellfoto? Har en kompis som har reklamerat flera elinchromblixtar eftersom de ofta klickar. Det är tydligen inget fel på exemplaren utan de är såna.

Jo det är klart dom klickar ibland men det beror på att bilderna tas före uppladdningstiden är klar, och ska du ha så extrem seriebildtangning så får du köra med dubbla eller fyrdubbla blixtar. Ett räkneexempel ur huvudet du kör på 1/125 del och tar en serie på 20 bilder, dvs min kamera klarar 5 bilder per sekund vilket betyder att blixten skulle behöva laddas om 20ggr på 4 sekunder inte många blixtar som klarar det och speciellt inte på full styrka. Och som instegsblixtar är Elinchrom D2/4 rena drömmen. Vad har du själv för blixtar som så enkelt dömmer ut D2/4?

Slatten

Jag tittade snabbt på specen för D4 och en Profotogenerator jag tog en i högen jag kan inte deras grejer
D4 0.35 -1.2 sec
Pr 0.05 -0.5 sec
D4 har klart längre uppladdningstid och klarar därför inte det du pratar om, men D4 kostar 4000 sek och Progeneratorn 79.000 sek plus ett blixthuvud.

Senast ändrad:
Jo det är klart dom klickar ibland men det beror på att bilderna tas före uppladdningstiden är klar, och ska du ha så extrem seriebildtangning så får du köra med dubbla eller fyrdubbla blixtar. Ett räkneexempel ur huvudet du kör på 1/125 del och tar en serie på 20 bilder, dvs min kamera klarar 5 bilder per sekund vilket betyder att blixten skulle behöva laddas om 20ggr på 4 sekunder inte många blixtar som klarar det och speciellt inte på full styrka. Och som instegsblixtar är Elinchrom D2/4 rena drömmen. Vad har du själv för blixtar som så enkelt dömmer ut D2/4?

Slatten

Jag tittade snabbt på specen för D4 och en Profotogenerator jag tog en i högen jag kan inte deras grejer
D4 0.35 -1.2 sec
Pr 0.05 -0.5 sec
D4 har klart längre uppladdningstid och klarar därför inte det du pratar om, men D4 kostar 4000 sek och Progeneratorn 79.000 sek plus ett blixthuvud.

Jag ska inte gå in på detaljer, för det kan jag inte, så enkelt som uppladdningstiderna är det dock inte. Han som tog bilderna är inte vem som helst, han har bra koll. Han bytte till annat märke med samma Ws och problemen försvann.

(Mina blixtar? Nu läste du nog fel, det var inte min erfarenhet eller mina blixtar :). Men de blixtar jag köpte till jobbet var just ElinChrom men där behövs det inte med än max 4 bilder i en följd. )

Elinchrom gör bra grejer.

Jag köpte D-lite 2 it paketet för två år sedan. Gillar det och de funkar bra. Jag har aldrig behövt full effekt till mina bilder, å andra sidan är min "studio" mycket liten. Det blir nästan bara halvkroppsporträtt med blixtarna max två meter från modellen.

Det kommer att funka fint med din kamera.

//Anders

Jag har kombinationen med. Finns väl ingen anledning att inte köpa kitet om man har råd. Klickar gör de förstås aldrig, om man passar upp på återladdningen förstås.
Har problem med att de är lite för kraftiga ibland men ofta kan man ofta plåta med endast inställningsljuset.
Skulle vilja ha en stor bouncer också.

Jag skulle kollat vad kittet med 2st 4or kostar, vad jag sett är skillnaden minimal.

Visst gör Elinchrom bra grejer. Som första paket är detta bra, ett system som går att bygga på.

Sen är det klart att det finns bättre exv. ProFoto, men det kostar också.

Åk till en butik och prova vetja. Så får man se lite hur det fungerar, inte bara utläsa millisekunder i specifikationslistor :)

Jag har ju sagt det hela tiden har man råd med ett D2/4 set så är det en jättebra start. Jag är så nöjd med mitt startkit att jag gärna rekommenderar det till flera. Det man ska passa sig för är den nedre styrkan, vad jag menar är man hemmafotograf kan för hög styrka vara ett problem. Sedan kan man nog hitta minst lika bra blixtar på ebay till mycket lägre pris. Och precis som sas innan har man råd köp Profoto men som amatör och nybörjare kan det vara svårt att utnyttja dom grejerna fullt ut. Och rådet att åka och prova grejerna hos en fotoaffär är nog bra, problemet är att miljön inte liknar hemmiljön och det kan vara svårt att få en bra bild hur det skulle fungera i en mindre studio. Men bor ni runt Kungsbacka är ni välkomna hem till min studio och prova och få ta del av mina erfarenheter.

Slatten

6 995 kr (inkl. moms)

Nya funktioner

I paketet ingår

Elinchrome är kanon som startpaket.

Profotos D1:eek:r (har själv) börjar på typ 20 000:- + moms för två blixtar, två stativ, två paraplyer och väska.
Börjar du med Elinchrome så lär du fortsätta med dem. Du köper till ljusformare som passar det märket. Du köper in dig i en tillbehörsvärld.Tillbehören är billigare och det finns mkt.Som med Profoto, Bowens och Broncolor. Andra märken vet jag inte mkt om. Multiblitz är fina oxå.

Å andra sidan är de inte så dyra så vill du i framtiden byta system...så har du inte lagt så himla mkt pengar.
Elinchromes lite finare o nyare studiolampor tror jag också har rätt bra brinntid. Det är viktigt om du vill "frysa" rörelser ordentligt. Typ någon som hoppar. Där spelar inte slutartiden någon roll. Sen att ta många bilder i en följd...typ 4-7 bilder per sekund...vet jag inte om det är så vanligt. Om det nu var det som diskuterades här ovan. Uppladdningstiden är ju viktig då. Men skall man göra sådan bilder...så fotar man nog på ett annat sätt !!?? Viktigt också att de är stabila så att inte exponeringen "svajjar". Men nya digitala löser nog det. Se sen till att få en blixt som du kan lösa ut trådlöst. Köp inte synksladd. Det är förbi. Trådlöst är kanon. Tror också kanske att du kan koppla externa sådan enheter med din Canon/Nikon blixt som då löses ut med sändare på kamerahuset. Är de inbyggda i blixten så är det kanon. Sänder de med radiosignal så kan du oxå placera dem bakom väggar för att exempelvis lysa in i ett rum vid interiörfoto. Blir jobbigt då med sladd. Eller om du står 30 m ifrån. Typ utomhus med ändå tillgång till ström !!

Ring o prata med Aifo så svarar de på allt sådant.

Lycka till.
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar