Annons

Studiobilder med hot shoe-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag vill ta lite bra bilder på min gravida tjej. Men idag sitter jag enbart med 1 st blixt Speedlite 430 II och skulle vilja ha tips på hur jag ljudsätter detta på bästa sätt.
Jag vill ju kunna ta både helkropp och magbilder. Så alla tips på hur jag skall ställa upp blixten skulle uppskattas.
Jag har testat en del hemma men får inte till så jätte dramatiska bilder tycker jag.
Svart och vit bakgrund finns som jag kan växla mellan.
Fotar med min 7D och min 24-70 glugg.

Toppen om ni ville vägleda lite så man kan plåta en massa ikväll.
 
Har du någon modifierare? typ softbox eller annan diffusor?
man kan få till ganska dramatiska bilder med en svart bakgrund och ljus direkt från blixten. det är bara att testa sig fram och se om du lyckas hitta något som funkar.. kolla lite videos på youtube?

Jag vet en där dom använder enbart speedlights med raster på.. den kan ge lite inspiration att komma igång :)

http://www.youtube.com/watch?v=Xc0vyC9Uy5c
 
Du kan köpa en sådan där ölburkskylare och klippa bort botten (har inte testat) alternativ lite svart, mjukt "papper" och göra en tub. Då får du lite spotlight känsla och kan få lite dramatik.
Du kan även studsa med tuben då du slipper läckage. Blir en annan effekt.

Men det bästa är om du kan köra blixten med fjärrkontroll. Då kan du t.ex. lägga blixten bakom en gardin eller bakom en blomma för att få sköna effekter.

Grattis till kommande tillökningen.

En annan kul effekt med kameran på fjärr är att stoppa in den i en sådan där rund diffus lampa som man brukar ha i badrummet. Låt gumman hålla i den så blir det mkt roligt.
 
Om du vill ha lite mera ljus från sidan än rakt framifrån så kanske du kunde prova att göra en reflektor som du ställer vid sidan av dig och skjuter blixten i från kameran. Vitt pappersark, eller knycklad folie på en bit kartong.
Eller så kollar du in youtubeklipp där det finns massvis med tips hur man kan modifiera sitt ljus.
http://www.youtube.com/watch?v=ycBAF86O0o8

Du kan ju också ta hjälp av fönster och naturliga ljuskällor som en andra blixt . Har du värmande filter att fästa på blixten kan du ju även ta glödlampor till hjälp.
 
För lite naturligare look kan du gaffa ett underlakan över en dörröppning och slå blixten igenom för att simulera "norrfönster-ljus".
 
tack för alla tips. har lånat en blixt till och kör med ur sändar till blixtarna och jäklar vilka bilder man kan ta.
det största problemet är att modellerna där hemma inte är riktigt lika imponerade av att stå framför kameran medans jag experimenterar.

Finns det någon bra sida att kolla på om man nu då enbart jobbat med hot-shoe blixtar eller kanske en bok?
Vill som sagt vara så effektiv som möjligt då tjejerna där hemma inte orkar stå allt för länge framför kameran.
 
Finns det någon bra sida att kolla på om man nu då enbart jobbat med hot-shoe blixtar eller kanske en bok?

Kan starkt rekommendera Syl Arenas bok Speedliter's Handbook.
Boken täcker i princip allt man kan fundera över när det gäller protabla små blixtar och innehåller många exempel på hur man kan belysa motiv och vad kan får för resultat.
Den beskriver även olika tillbehör och ljusmodifierare och ger tips på hur man kan använda dessa.
 
det största problemet är att modellerna där hemma inte är riktigt lika imponerade av att stå framför kameran medans jag experimenterar.

Känner igen det där. Jag gav upp till slut och satte kameran på stativ och använde ett snöre för att fokusera (Kolla avståndet med ett snöre och fokusera. Kör fördröjning på utlösaren och spänn snöret mot ditt öga.)
Skittråkigt och tar lång tid men inget gnäll från "modellen". ;-)
 
tack för alla tips. har lånat en blixt till och kör med ur sändar till blixtarna och jäklar vilka bilder man kan ta.
det största problemet är att modellerna där hemma inte är riktigt lika imponerade av att stå framför kameran medans jag experimenterar.

Finns det någon bra sida att kolla på om man nu då enbart jobbat med hot-shoe blixtar eller kanske en bok?
Vill som sagt vara så effektiv som möjligt då tjejerna där hemma inte orkar stå allt för länge framför kameran.

David Hobby:
http://strobist.blogspot.se/2006/02/welcome-to-strobist.html
 
Skämt åsido. I fotosidans tidning används ibland en skyltdocka för att illustrera hur ljuset faller och var skuggorna finns. En sådan hade varit perfekt för att slippa låta modellerna vänta när man experimenterar. Det allra bästa är förstås tålmodiga modeller eller en fotokompis.
 
Testat med dotterns teddybjörnar men man känner sig inte lite dum där man fotoar gosedjur. Skall jobba på tjejerna lite till för det är verkligen kul att foto med flera blixtar

För några år sedan gjorde jag precis det när jag skulle testa. Jag kom inte ihåg vad det var jag skulle testa men barnen fick en uppsättning nall-porträtt på väggen. Det var både uppskattat och roligt samtidigt som jag lärde mig en massa. Ingen ser dig och du väljer själv om du ska visa resultatet för omvärlden..KÖR!

Gjorde även ett miniprojekt till med min dotters första nalle under hösten där den fick hänga med mig runt om i Sverige när jag fotade skolfoto. Den iden fick jag av en kollega och bilderna ska nu samlas i en fotobok med titeln NalleKnutsson på semester. Bilderna blev inte dramatiskt ljussatta eftersom jag fick anpassa mig till den lilla extratid som fanns för detta och för det mesta utan blixt eller endast med en 430ex2 på kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.