** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Studiobelysning för både smått och stort?

Produkter
(logga in för att koppla)

f.frans

Medlem
Vi behöver köpa in lite grejer på jobbet för att plåta bland annat produktbilder. Klarar man sig med två blixtar och några reflexskärmar? T ex de paketen man köpa från elinchrom, D-lite. Eller ska man komplettera med lampor också?

Det rör sig om motiv som kan vara alltifrån några centimer till i enstaka fall porträtt i helfigur. Vi skulle alltså behöva belysning som funkar till både smått och stort.

Nu har jga ingen erfarenhet från smått men skall du upp på helkropp och få till en jämn fin belysning på en anständig bländare, hamnar du runt 4oo Ws t.ex. Elinchrome 4 - lite beroende på vilken sorts "dämpning" av ljuset som du väljer. (stor oktabox v.s. paraply.) Kan inte tänka mig att dessa blixtarna inte skulle kunna gå att dämpa så pass mycket så att de inte kan fotografera små prylar.

Jag har själv Elinchrome och är väldigt nöjd med fabrikatet. Dock skulle jag snegla på paket som har S-bajonett. När du skall köpa tillbehör, så har jag inte hittat något alternativ till Elinchromes produkter som t.ex. ett paraply (Någon får gärna tipsa) vilket självklart avspeglar sig på priset.

Bra prisvärda studioset hittar du HÄR Bowens S-Bajonet har de flesta och billigaste tillbehören. Elin är förhållandevis dyra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar