Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiobakgrunder?

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej...

Jag är inne på att bygga upp en liten studio i hemmet och undrar en grej...
Var kan man hitta Svarta och Vita tyger att ha som bakgrund? Dessa ska vara minst 2x2m och inte kosta allt för mycket. Finns det tyg som är så brett att köpa i en vanlig tygbutik?
 
miniman skrev:
Hej...

Jag är inne på att bygga upp en liten studio i hemmet och undrar en grej...
Var kan man hitta Svarta och Vita tyger att ha som bakgrund? Dessa ska vara minst 2x2m och inte kosta allt för mycket. Finns det tyg som är så brett att köpa i en vanlig tygbutik?

om du vill ha något med struktur och skrynklar välj tyg...
vil du att det ska vara slätt välj vad som helst men INTE tyg...
tyg är nästan omöjlight att få helt slätt..
"vanliga" studiobakgrunder är gjorda av kraftigt papper.. och finns hos större fotohandlare.


/b
 
Om du vill bara ha 2x2 m kolla rullgardinerna på Ikea. Finns vita eller svarta 2,75 m breda, ljusogenomskinliga för ett bra pris. Heter Tuppen eller nåt likn.
-Anna
 
Vill du ha tyg så är det inga problem IKEA har tyg för 19 kr metern finns dock bara i bredden 1.40 men precis som andraredan har sagt så kräver tyg mera att man håller koll på skrynkligheten och så vidare.
 
annayu skrev:
Om du vill bara ha 2x2 m kolla rullgardinerna på Ikea. Finns vita eller svarta 2,75 m breda, ljusogenomskinliga för ett bra pris. Heter Tuppen eller nåt likn.
-Anna

Men reflekterar inte en rullgardin sånt som belyning och blixt??
 
Re: Re: Studiobakgrunder?

Bertil Lindgren skrev:
om du vill ha något med struktur och skrynklar välj tyg...
vil du att det ska vara slätt välj vad som helst men INTE tyg...
tyg är nästan omöjlight att få helt slätt..
"vanliga" studiobakgrunder är gjorda av kraftigt papper.. och finns hos större fotohandlare.


/b

Men om man har sån som är gjord i kraftigt papper så är det svårt att stoppa undan eller??... för jag kommer att ständigt plocka upp och ner denna studio.
 
Är 180:-/metern för dyrt?

Jam.se har en kanonprodukt för scenbruk men den funkar givetvis lika bra i hemmastudion.

Prylen heter "Molton" och används mest på scen för backdrop och ljuddämpning i studios.

3 meter brett filtliknande material och finns i både svart och vitt.

Jam.se Högtalarsidan
 
miniman skrev:
Men reflekterar inte en rullgardin sånt som belyning och blixt??

Nej ytan är av matt tyg. Fungerar rätt bra, duger för porträtt men för kort för helkroppsbilder. För mindre än 300:- har man råd att testa.
 
diver1 skrev:
Är 180:-/metern för dyrt?

Jam.se har en kanonprodukt för scenbruk men den funkar givetvis lika bra i hemmastudion.

Prylen heter "Molton" och används mest på scen för backdrop och ljuddämpning i studios.

3 meter brett filtliknande material och finns i både svart och vitt.

Jam.se Högtalarsidan

Fan det där verkar bra... Billigt oxå
 
annayu skrev:
Nej ytan är av matt tyg. Fungerar rätt bra, duger för porträtt men för kort för helkroppsbilder. För mindre än 300:- har man råd att testa.

Jag tror på din variant med rullgardinen men jag kan inte se på ikeas webb att denna gardin finns i svart??
 
Hej Albin, jag har själv köpt en vit och en svart från butiken i Kungens Kurva. Tror att de har mörk blått oxå.
 
diver1 skrev:
Är 180:-/metern för dyrt?

Jam.se har en kanonprodukt för scenbruk men den funkar givetvis lika bra i hemmastudion.

Prylen heter "Molton" och används mest på scen för backdrop och ljuddämpning i studios.

3 meter brett filtliknande material och finns i både svart och vitt.

Jam.se Högtalarsidan

Tycker att detta verkar bra men jag tänkte bara fråga om man ser något "mönster" i den färdiga bilden med det vita filttyget? Tänkte eftersom det är ett filttyg så är det kanske lite "luddig" struktur på det?
Vill ej ha mönster så uppfatta det inte som motsattsen. =P
 
129 kr/m2 är billigare än 180 kr/m2

diver1 skrev:
Är 180:-/metern för dyrt?

Jam.se har en kanonprodukt för scenbruk men den funkar givetvis lika bra i hemmastudion.

Prylen heter "Molton" och används mest på scen för backdrop och ljuddämpning i studios.

3 meter brett filtliknande material och finns i både svart och vitt.

Jam.se Högtalarsidan

129 kr/m2 är billigare än 180 kr/m2. Om man köper över 20 meter blir det billigare. Titta på www.ljudbalans.se. Jag köpte därifrån och är hel nöjd.
 
Funderar på att köpa en svart rullgardin, har iofs en redan, men den sitter uppsatt i ett icke fotovänligt rum
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.