Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioarbete med enbart småblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
...ni får ursäkta om det här är ett ämne som tagits upp tidigare. Jag har letat en del bland inläggen utan att kunna hitta det jag söker.

Jag söker tips om att arbeta i en enkel studio med enbart vanliga blixtar. Två-tre blixtar i storleksordningen Nikon SB-28, synkade med kablar eller slavtändare, lite diffuseringspapper, några frigolitskivor och en bakgrund av något billigt material.

De flesta av er som skriver om billiga lösningar verkar ha köpt bygglampor eller liknande. Finns det ingen som kör med enbart blixtar? Är det väldigt svårt att få till en bra ljussättning med blixtar?

Min första och största fråga handlar om TTL. Nikon har kablar och multiblixtkontroller som möjliggör TTL-mätning. Är detta användbart överhuvudtaget? Kan man sätta upp tre blixtar från olika håll, koppla dem till kameran med TTL-kablar och sedan bara köra? Jag har haft uppfattningen att så snart man börjar ta blixten från kameran, och i synnerhet så snart man börjar blanda in fler än en blixt, så är det huvudräkning med ledtal och sån't som gäller.
Om man jämför priserna på vanliga synk-kablar på till exempel www.photax.se med priserna på Nikons egna TTL-kablar, vill man gärna tro att det funkar lika bra med vanliga synk-kablar.

Om det nu kliar i fingrarna på er som vill tipsa mig om att prova mig fram själv kan jag säga att jag redan har börjat med det. Dock tycker jag det är intressant att dryfta sån't här ändå, och när man dessutom står i begrepp att köpa till utrustning är det alltid bra att kolla andras erfarenheter först.

Har detta diskuterats förut, visa mig gärna var jag kan hitta sådana inlägg.

/Fredrik

PS. Har sett att det finns en bok som heter Mastering Flash Photography (Linda McCartney). Har någon läst den? Kanske den innehåller de tips jag behöver. Jag fick Stora fotoboken av John Hedgecoe i julas, men blev besviken då alla instruktioner i den förutsätter att man har tillgång till feta studioblixtar, paraplyer och liknande. DS.

Att koppla flera blixtar md TTL går bra. Särskilt om man kan ställa ner effekten på dem. Det kan man med många nyare modeller. På andra kan man sätta på gråfilter. Om alla ljuskällor är lika starka blir bilden rätt platt.

Det går också bra att göra underverk med bara en blixt. Man riskerar alltid att komplicera till saker och ting om man har för mycket prylar. Tänk på att testa uppställningen innan du plåtar någon modell så att du slipper tänka så mycket å tekniken.

En klassisk uppsättning är:

Huvudljus från ena sida- normal exponering
Fyllnadsljus från andra sidan - minus ett steg
Bakljus/effektljus - plus ett steg (snett bakifrån)

Tänk på att blixtljuset är hårt eftersom det kommer från en så liten yta. Använder du paraplyer eller reflexskärm att så blixten i får du en större lysande yta och ett mjukare ljus. Direkt blixt blir sällan snyggt till porträtt då huden bli glansig (ser svettig och fet ut) och kan ge fula reflexer. Dessutom framhävs ojämnheter i huden.

En enkel reflexskärm som är bra till porträtt är att ta en vinklad vit pappskärm för utställningar. Skär en sned skåra i överknt så att du får ett snedtak. Slå sedan ljuset i takkrysset så vinklas ljuset snyggt. För helbilder kan man ha en blixt till i lägre höjd.

Jag vet inte hur länge sedan boken av Linda McCartney kom ut, men hon var ju sjuk och dog i mitten av 90-talet. Så hon kanske inte började köra med TTL.

Hoppas att ni sett filmen om henne som gick i somras på TV3. Hon är född Eastman (Kodakfamiljen) och gifte sig med beatlen Paul McCartney som hon träffade i jobet som fotograf.

Du kan komma undan stora studioblixtar, men aldrig blixtljusmätaren. TTL och studio går inte ihop. Ska inte gå ihop. Var aldrig tänkt att gå ihop.

Köp du de billiga synksladdarna och lägg pengarna som blir över på en blixtljusmätare. Det lär finnas från 2000 ungefär och uppåt. Undrar om inte www.dito.se har någon ganska billig variant.

Jag använder själv nikonsmåblixtar till många studioliknande jobb på plats. Nackdelen är att man ofta tvingas plocka ut näranog full effekt av blixtarna, vilket tömmer batterierna snabbt. Massor av nyladdade accar är ett måste, eller möjligen ett Quantum turbo externt blybatteri.

Jag håller inte med Göran om att det inte skulle funka med TTL. Jag kör med Canons E-TTL system och deras sändare. Där kan man kontrollera effekten för varje blixt. Det funkar fint, men är dyrt och svårt att lära sig. Bland annat går det att mäta ljuset med spotmärning.

Jag håller dock med Göran om att det är bättre med ljusmätare. Kontrollen är större. Försök hitta blixtar där du kan sätta ner den manuella bilxteffekten så att du kan ställa in blixtarna olika och inte alltid behöver köra på full effekt. När man kör manuellt så är alltid blixtljuset lika kraftigt (om blixten hunnit ladda upp). Blixtautomatik riskerar alltid att bli lurad.

Har bara bra erfarenheter med att fotografera med flera blixtar (TTL), men det kan vara bra att experimentera lite med olika inställningar och ljusuppsättningar innan man ger sig på att fotografera ngt som är tänkt ska bli ngt speciellt. Har kört med en 540Ez som frontblixt samt två st 300Ez som sidoblixtar. Kan man inte dra ner effekten på dessa kan man alltid laborera med avståndet till motivet alternativt använda sig av bouncer eller väggar för att stjäla lite effekt.
Blev djupt besviken när jag upptäckte att mina TTL-kablar/utrustningar inte fungerar ihop med min 10D som endast jobbar med E-TTL.

Säljer nu alla TTL-prylar om ngn är intresserad (annons ligger ute).

Mvh
Patrik

Någon här som har en kvalificerad gissning på hur lång man kan göra en vanlig PC-synksladd (innan motståndet blir för stort)?

Nej förlåt, kanske var lte otydlig. Givetvis funkar inte EZ-blixtarna till 10D (E-TTL), men min 550EX funkar inte heller med kablarna (löser inte ut blixten ens i manuellt läge).
/Patrik

Märkligt, det borde fungera. Sladdarna ska ju förmedla all information som går via blixtskon och därmed också fungera för E-TTL.

Japp, mycket märkligt. Är det ngn mer som har erfarenhet av detta?

Beklagar om jag ändrat lite riktning på forumet.

mvh
Patrik

Har du tetat om det bara gäller 10D eller om det funkar på analoga hus som Eos 3, 1v, 30 osv?

Det låter som en fråga att skicka vidare till Hans Wahlström (har jag för mig att han heter) som är tekniskt ansvarig för Canons kameror på Canon Svenska AB. Jag har frågat honom om knepiga saker förr.

Har inte testat på ngn Kemi-kamera med E-TTL-mätning, men då dessa även funkar med TTL (har jag för mig) borde det inte vara ngt problem!
Däremot är jag skeptisk till om E-TTL verkligen fungerar då blixten (i alla fall min 540EZ med A-TTL) går automatiskt över till TTL när man använder sig av kablarna.

Senast ändrad:
Men ni vill ju inte använda (E)-TTL för studiobilder tror jag!

Jag kör med "småblixtar" i mitt pyttelilla hemmastudio och framförallt för att kunna bära med mig prylarna...

Billigaste blixten som man kan ställa in styrkan manuellt duger bra. Nån som kan rekomendera en bra? Jag har en 550EX, den går att ställa in styrkan manuellt, men kanske lite onödigt att köpa en sån för att sedan köra den manuellt hela tiden. Plus att den inte har en ingång för synk, dåååligt Canon...

Sen kör jag med två små billiga Metz 36M1, men dom kan man inte ställa in styrkan på, så det blir till att flytta blixtarna eller fixa lite med tejp framför...

Nackdelen är uppladdningstiden samt att batterierna tenderer jämt att ta slut när man har kommit in i ett bra flyt och modellen är på topphumör.

Jag brukar trigga första blixten med en kabel och sen med optiska slavtriggers på resten av blixtarna.

En blixtmätare är som sagt helt ovärderlig. Det går inte att klara sig med E(TTL) även om blixtarna skulle ha det och alla kablar och annat skulle fixa det (eller? nån?) Exempelvis vill man (jag och mina löss) kolla så att bakgrunden är lagom överexponerad för bilder med ljus bakgrund eller mäta skillnaden i ljus från olika blixtar...

modellbilderna på www.marcofab.com är tagna på detta sätt...

marco skrev:
Men ni vill ju inte använda (E)-TTL för studiobilder tror jag!

Visst går det. Jag kör ju så med sändare. Canon säljer in att det ska funka och det gör det. Ett snabbare och smidigare sätt en att köra manuellt, men mindre exakt.

marco skrev:
Billigaste blixten som man kan ställa in styrkan manuellt duger bra. Nån som kan rekomendera en bra? Jag har en 550EX, den går att ställa in styrkan manuellt, men kanske lite onödigt att köpa en sån för att sedan köra den manuellt hela tiden.

Fördelen med 550 EX är att man kan sätta ner den manuella effekten i många steg. Men visst är den onödigt dyr. En begagnad Metz 45-CT4 är superb till studiofotografering. Den har både TTL och flera manuella steg. Finns för runt 1000 kr. Dessutom är den kraftfull och går att köra på vanlig ström.

Hama har en liten studioblixtserie som är riktigt billig där man skruvar in blixtarna i vanliga lamputtag. De blixtarna är bara manuella men har inställningsljus så att man ser hur ljuser ter sig.

Magnus, jag tvivlar inte på att det går att få TTL att funka i studio under vissa förutsättningar.

Det jag menar är att TTL gör att flera av fördelarna med studioarbete försvinner. I studio har man chansen att kontrollera ljuset in i detalj och nagla exponeringen exakt rätt på tredjedels bländarsteget - bild efter bild, oavsett om man komponerar om eller inte. Det är ju en av tjusningarna med studioarbete. Att man vet ända in i maggropen att exponeringarna sitter.

För att lyckas i studion är det viktigt att ta fram sitt inre kontrollfreak. TTL är bra, men för andra situationer. När det är ruskigt bråttom att rigga upp ute på fältet till exempel. I studio får det inte vara bråttom, inte på samma sätt som ute på reportage.

Sen vet jag inte om vi delvis talar förbi varandra. Jag kan tänka mig att TTL med flera blixtar kan fylla en funktion vid det som brukar kallas "on location lightning". Inte för att jag har testat, men visst... Men för rent studioarbete tycker jag ändå att en blixtljusmätare är det enda raka. Det eller en digital systemkamera där man kan kolla av ljussättningen direkt.

Jag håller med dig fullständigt Göran. Jag skulle inte rekommendera TTL-blixfotografering i studio framför manuella blixtar utom för extrem macrofotografering.

Jag har inter förordat TTL-blixtteknik utan bara tala om att det faktikt går. Jag har ju en del erfarenheter av det.

Om man kanske redan har en del TTL-prylar och ganska sällan plåtar studioliknande, eller som jag plåtar "on-location" i blandljus så kanske TTL-tekniken ligger nära till hands även omm det inte ger samma kontroll.

Håller med helt att studio med manuella blixtar och mätare ger en kontrollmöjlighet som man ska utnyttja för att få bästa resultat.

Slutsats: Jag tror att vi är av samma åsikt.

Jag tror också att vi har samma erfarenheter och förmodligen jobbar vi på liknande sätt. Jag gör också ganska mycket "on location" med blandljus (någon borde hitta på ett bra, svenskt ord för det), fast manuellt då eftersom Nikons D1-serie har ganska nyckfull TTL-mätning överhuvudtaget.

Rena studiojobb gör jag inte så ofta, fast jag blir mer och mer förtjust i processen med åren. Känslan av att ha full kontroll är ändå något visst. Även om det bara är en känsla.

gameburg skrev:
Blev djupt besviken när jag upptäckte att mina TTL-kablar/utrustningar inte fungerar ihop med min 10D som endast jobbar med E-TTL...

Jag råkade ut för exakt samma problem när jag försökte använda min 420EZ ihop med min Canon D60, jag löste det hela genom att bygga en x-synk splitter. Nu kan jag blanda blixtar av olika märken :) Bygget kostade mig 300Kr och då står lådan för halva kostnaden.

Jag startade ett forum i ämnet när jag byggde den:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9625

Johan Okker skrev:
Någon här som har en kvalificerad gissning på hur lång man kan göra en vanlig PC-synksladd (innan motståndet blir för stort)?

Beror på din blixt då det är den som "driver" signalen genom kameran.

Vanliga småblixtar brukar ligga mellan 5 - 10 volt. Troligen är de halvledarstyrda och kräver inte mer en ett par uA för at tända.

X-synk splittern jag byggde triggar på 5uA.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar