Annons

Studio/ svartvitt/ vilken bakgrund.

Produkter
(logga in för att koppla)

...........

Aktiv medlem
Tänkte fota lite svartvitt i studio, har vit samt svart bakgrund, vad tycker ni är att föredra och varför i så fall, för och emot??? Tänkte mig lite porträtt/modellbilder. Tacksam för tips.
 
nackdelen med en svart bakgrund är att modellen kan försvinna in i den, men bör gärna även belysa en svart bakgrund för att få lite tonskiftningar i den.

Det är svårare att få en vit bakgrund. Det krävs helst att du har en blixt som lyser på bakgrunden och som är minst 1 bländarsteg starkare än det ljus som faller på modellen för att inte den vita bakgrunden ska sje sjaskig ut.

Jag skulle altså helst köra med den varta, men det är ju kul med variation.
 
Om du vill ha ett kort svar säger jag vit bakgrund. Du kan vaiera mellan vit och grå ton på bakgrunden beroende på om du belyser bakgrunden eller inte.

Men fundera först vad för typ av bilder du gillar och se vad de har för bakgrund. Hur stor studio har du? Är det ett sovrum eller en dagsljusstudio med fem meters takhöjd och en skjutsträcka på sexton meter?

Men börja som sagt att fundera på vad för bildtyp du vill få fram, välj sedan bakgrund efter det.
 
personligen tycker jag om svarta bakgrunder, lite lätt upplysta ibland o ibland helt svarta så att baran de delar av ansiketet som belyses blir tydliga.....men de är ju en smaksak...
 
"Vilken färg är vackrast?"

Varför välja? Använd båda!

Ta först lite bilder med den svarta bakgrunden, med bara ett svagt ljus som sveper in från ena sidan för att göra en mystisk low-key.

Byt sedan till den vita bakgrunden och flöda med massor av mjukt ljus för ett skugglöst high-key.

Du står sedan med två väldigt olika, men förhoppningsvis tillika vackra porträtt.
 
jag tycker personligen att svart bakgrund är mer effektfullt när man använder den på rätt sätt.

jag brukar ställa modellen en bra bit framför bakgrunden, och belysa den svarta fonden med en bouncer, som oftast inte blixtrar, utan bara lyser på den. Då brukar man få ett fint djup utan att modellen försvinner in i det :)
 
Personligen tycker JAG om den svarta.

Men vad är svart?
Desto mer ljus, i förhållande till huvudmotivets ljus, du lägger på en svart bakgrund desto mer grå blir den.
Den vita kan man använda till mycket mer än en vit bakgrund, för den är jättelätt att färgsätta.

Sätt ett "färgfilter" = färgfilter/färgat tyg/.... framför blixten som faller på bakgrunden och färgen kontrolleras av ditt "filter". När man gör detta för svartvitt så är det bra att studera en bok som visar färgfilters effekt i svartvitt.
 
att ha en grå bakgrund är det en dum kompromiss?
borde det inte vara lättare att göra den svart än att göra en vit svart, och lättare att göra den vit än en svart? åandrasidan kanske det blir svårt att få den riktigt riktigt svart eller riktitgt riktigt vit?
 
Det går ju har flera bakgrunder.

Ska du ha riktigt SVART så skall du använda krossad sammet = plysch.

Man kan hitta billigt tyg genom att gå på torghandel och handla precis innan de skall packa ner grejorna, då går det att pruta rejält.
 
Erik Schalin skrev:
Ska du ha riktigt SVART så skall du använda krossad sammet = plysch.
eller ett billigt B-alternativ som ändå är uppruggat som mjuk frotte, och som blir helsvart är såna där överdragsmadrasskydd.

Vitt eller svart måste väl ändå väljas utifrån vad Du vill ha för bilder? Att jag/vi i tråden tycker bättre om det ena eller det andra borde vara oväsentligt då ingen vet vad för bilder du tänkt dig.

S/V eller färg? Hur många färger, Mörk eller ljus modell? Det är nog bara Du som i första hand kan avgöra vad som passar bäst..

edit: läste just s/v i titeln och utgår att det var filmvalet då.
 
Erik Schalin skrev:
Den vita kan man använda till mycket mer än en vit bakgrund, för den är jättelätt att färgsätta.

Hmm. Berätta gärna mer om hur det går till! Har precis gjort några egna försök med färgat blixtljus på BG. Tyckte det var väldigt svårt att få färg på vit BG. Grå gick lite bättre men svart verkade ge allra mest färgmättnad...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.