Annons

Studio- och ljussättningskurs i Gästrikland

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Gjorde ett jobb för ABF i Hofors (mellan Gävle och Falun/Borlänge) som gick väldigt bra och det visade sig att min uppdragsgivare på ABF var fotointresserad och efter lite diskusion slutade det med att jag skall hålla ett par studiecirclar denna sommar inom just studio-foto och ljussättning.

Det kommer vara två circlar om 3 kvällar och den ena fokuserar på den mer kreativa aspekten av ljussättning, ljuset som kreativt verktyg, den andra fokuserar mer på tekniskt porträtt- och modefoto i studion med modell.

De är båda ämnade för den som har en kamera och kan lite om foto, men inget om studio / ljussätning. Eftersom det är studiecirclar kommer mycket fokus läggas på att deltagarna testar och tar för sig praktiskt (under handledning).

Min fråga här i forumet är nu:
Vad är mest intressant att lära sig?
Vad skulle du villja lära dig och eller testa på om du gick på en dylik studiecircel / workshop / kurs?

Mvh
Mårten

edit:
Det finns lite info på ABFs hemsida:
http://www.abf.se/gavleborg/hofors/?PortalPageId=5926

Lite ont om svar så jag luftar denna tråd igen. Jag riktar mig alltså till dig som är nyfiken på ljussättning, du behöver absolut inte villja gå kursen eller bo i Gästrikland för att svara i tråden.

Alla åsikter är uppriktigt välkomna.

Mvh
Mårten

Ställ frågan till dig själv, vad tycker du är Basic att kunna?

Här kommer min lista på kunskap jag skulle vilja ha om jag varit nybörjare.

Tiden påverkar inte i studion det är F stopp som räknas, men tar man ut grejerna blir det andra regler.

Ljusets karaktär hur storlek på ljuskällan och avståndet påverkar skillnaden mellan hårt och mjukt ljus.

Hur skillnaden mellan olika effekter påverkar ljus och skugga.

Håll ordning på vart skuggorna tar vägen.

Demonstrera en reflexskärms funktion

Exempel på 3-4 "säkra" ljusuppsättningar som man kan börja med.
klassikerna som rembrant osv

Hur en ljusmätare fungerar.

Ställ frågan till dig själv, vad tycker du är Basic att kunna?

Här kommer min lista på kunskap jag skulle vilja ha om jag varit nybörjare.

Tiden påverkar inte i studion det är F stopp som räknas, men tar man ut grejerna blir det andra regler.

Ljusets karaktär hur storlek på ljuskällan och avståndet påverkar skillnaden mellan hårt och mjukt ljus.

Hur skillnaden mellan olika effekter påverkar ljus och skugga.

Håll ordning på vart skuggorna tar vägen.

Demonstrera en reflexskärms funktion

Exempel på 3-4 "säkra" ljusuppsättningar som man kan börja med.
klassikerna som rembrant osv

Hur en ljusmätare fungerar.

Tack för ditt inlägg, jag har ju såklart tänkt i dom banorna men det är alltid bra att få det bekräftat från annat håll.

Det som är bra med denna kurs är ju att den spänner över tre tillfällen vilket ger möjlighet igenom ganska mycket, men tyvär långt ifrån allt man skulle villja, kurserna kommer såklart utformas utifrån deltagarnas önskemål men ju fler allmänna åsikter jag får in innan desto lättare blir det för mig att förbereda mig mentalt så att säga.

Tack än en gång för ditt inlägg.
//M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar