Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Studio lighting made simple"

Produkter
(logga in för att koppla)

mlq

Aktiv medlem
Hej,

Har sett ett antal referenser på nätet till denna bok av Scott Smith som anses beskriva ljussättning mycket bra. På hans hemsida finns en liten bild på framsidan som ser väldigt B ut och lite text men tycker det är jättesvårt att bilda sig en uppfattning om det är något att läsa.

Någon som kan recentera den och beskriva lite hur den passar en nybörjare?

(se http://www.lightingmagic.com/litbook.htm )

Ps. Jag har aldrig testat studiofotografering och seriösare porträttfotografering men tycker det verkar intressant och vill gärna lära mig så mycket som möjligt.

Har annars förstått att Grey's "Master Lighting Guide for Portrait Photographers" ska vara bra.

Några andra förslag på EN bok att börja med?

Vad är det för typ av böcker ni är ute efter? Det finns ju många olika sätt att tackla ämnet på. Mer tekniskt och förståelse om ljus, översiktligt, massa bilder och skisser på uppställningar.

I min kameraväska (se profilen) finns några tips på sådana böcker och rescensioner jag lagt in. Titta ungefär i mitten av listan.

För information som verkar vara mer svårfunnen i böcker rekommenderar jag varmt LIGHTING THEMES. Mycket lärorikt.

typ förslag på ljussättning skulle vara cooollt...
typ några olika ljussättningar som är populära...

Om det är konkreta förslag på ljussättning du vill ha här och nu, är det svårt att ge utan att veta vad det är du vill ljussätta (tex person vid porträtt eller produkt) och vilken effekt du vill uppnå (exempelvis mjukt ljus, siluett, hårda kontraster).

I huvudsak så finns det några få olika ljus man brukar få läsa om i litteraturen:
  • Main light/key light, den huvudsakliga ljuskällan som exponeringen sker efter
  • Fill light, fyllnadsljus för att minska skuggor. Beroende på hur mycket svagare denna är än huvudkällan får man olika starka kontraster. Kan vara reflekterat ljus från huvudkällan.
  • Separation light, ganska starkt, riktat och framförallt begränsat ljus som lyser upp motivet, ofta snett bakifrån, för att separera motivet från bakgrunden. Accentueringsljus. Kallas ibland för hair light eller kicker light.
  • Background light, belysning av bakgrunden.
Med dessa kan man sedan åstadkomma det mesta. Man måste inte ha alla och ibland kan man ha flera av vissa.

Jag känner även folk som ljussätter på helt annat sätt så detta är bara ett sätt.

Vissa böcker tar upp de klassiska ljussättningarna (tex Rembrandt, Butterfly och Hollywood lighting) och trycker hårt på dem. Andra tar upp specifika exempel istället. En bok jag har är en genomgång av en fotografs olika projekt. Han börjar med att berätta vad han vill uppnå ibland med skiss, visar olika försök och den slutliga bilden med diagram över uppställningen.

Det finns åtminstone två bokserier jag sett som har i princip bara en massa uppställningar och bilder. Kul att bläddra i men ganska dyra för vad man får.

Mitt råd är att först titta på böcker som förklarar lite mer grundläggande om ljus och sedan titta på andra som inspiration.

Jag tycker att själva idén med att styra ljuset är att du kan göra som du vill och hitta på egna uppställningar. Visst finns det många "recept" som funkar i de många lägen, men de bilder jag hajjar till när jag ser har inte sällan lite extra kreativ ljussättning. Följer man slaviskt "kokboken" hela tiden får man samma typ av bilder hela tiden. Kan vara bra för att man vet att det funkar men blir inte så upphetsande direkt.

(När kompisen köpte studioblixtar av en fd skolfotograf var reglagen på blixtarna utmarkerade med tejp för att han skulle kunna göra samma uppställning varje gång han plåtade. Han visste att det skulle bli "bra" då och när det gäller klassfoton så är det inte kreativitet man är ute efter i första hand, i alla fall inte på ljussättningssidan.)

Ska man nu rekommendera bara en bok som är bred och tilltalar många så skulle jag välja ut Lighting for Photographers ur min bokhylla. Det är lite Hedgecoe över den. Kort översikt, mycket bilder, en hel del diagram, inte låst till bara porträtt eller stilleben utan tar det mesta, allt från DIY-lösningar till dyr studioutrustning. Nackdelen är att den ger mersmak, man vill ha mer info än vad den ger. Men som förstabok så är den nog uppskattad av de flesta.

Är man mest bara intresserad av porträtt så kanske Kodaks The portrait är bättre. Har ett kapitel om ljus som är mer praktiskt inriktat och tar även upp en hel del andra saker.

Hoppas det hjälpte lite. Ursäkta om det blev rörigt. Dags att gå till sängs och se om jag kan uttrycka mig bättre imorgon. Ursäkta också de engelska termerna. Jag har bara erfarenhet av engelskspråkig litteratur och aldrig pratat direkt med någon om detta på svenska. Kanske någon annan kan fylla i vad det brukar heta på svenska?

ANNONS