Annons

Studio - Hjälp med ljussättning.

Produkter
(logga in för att koppla)

etmj

Aktiv medlem
Hej det här är mitt första försök i studiomiljö. Har gjort mig en liten studio hemma i gillestugan och testar nu för första gången.
Tänkte bara höra med er hur jag kan förbättra bilden under. Har nu två paraplyer på bakgrunden och en stor softbox rakt framifrån. Tanken är att jag skall ta bilder på barn, både hel och halvkropp.
Hur borde jag placera mina 3 blixtrar?
Har två paraplyer och en 60x60 och en 75x175 softbox.

Bilagor

• forumelsastudio.jpg
    forumelsastudio.jpg
    70.2 KB · Visningar: 438
Så här ser det ut efter lite snabbredigering.

Bilagor

• elsastudio.jpg
    elsastudio.jpg
    69.8 KB · Visningar: 431
Du kan göra mycket med tre blixtar, men paraplyer är inte så enkla att rikta. Du borde skaffa en snoot så att du kan rikta lite ljus som hårljus tex.
En reflektorskärm borde du också skaffa. Mer eller mindre alla mina studiobilder är gjorda med tre studioblixtar.
Slå ett paraply i bakgrunden. Ställ denna strax till höger om barnet. Se till att ha minst 1.5 meter mellan barnet och bg.
Ställ ditt huvudljus, din softbox 45 grader (till vänster om dig själv. Lågt, eftersom barnet är litet och sitter.
Ta ditt sista paraply och placera det så att barnet är mellan din softbox och ditt redje ljus. (här skulle jag ha valt en honeycomb eller en snoot för egentligen blir det för spritt ljus med paraply. Jag använder nästan aldrig paraply)
Tag en frigolitskiva eller dyligt innan du har en reflexskärm och se till att reflektera lite ljus mot barnets skuggsida. Detta kan du studsa från ditt huvudljus (softboxen)
Testa!

Bilagor

• forumelsastudio.jpg
    forumelsastudio.jpg
    92.3 KB · Visningar: 396
Såg nu att du har en 75x175 softbox. Använd den istället för det paraply som jag föreslog til lhöger riktat mot ditt huvudljus.

Mange takk, Ska genast testa dvs i morgon. Fina bilder du har, det var just det jag saknade lite mer schvung i bilderna alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar