Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Studio" fotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

jahaaaa

Medlem
Hej!
Jag är rätt "ny" på att fotografera Köpte mig nyss en Nikon D50 som är mitt allt :D

Men, jag har tagit lite foton på en kompis i mitt rum. Satte upp ett svart lakan på väggen ner till golvet (Tänkte att då ser man inte fula skrynkler osv...)

Jag vill lära mig mer om hur man kan göra en liten, men bra, hemmastudio eller liknande. Vad behöver jag för saker förutom min kamera som kan göra mina bilder bättre och se mer "proffsiga" ut? Och vart kan man köpa en riktig fotograferingsbakgrund eller vad kan jag använda istället?

Hoppas ni förstod vad jag menade :D
Tack på förhand! Ha det bra!
 
En av de enklaste (men inte på något sätt dålig) "studiomiljöerna" är ett lite större fönster som vetter mot skuggsida (ofta norr) så du inte får solljus direkt in genom det. Det är ofta detta ljus man försöker efterlikna med exempelvis blixt med softbox. Mycket uppskattat och använt långt innan man började fotografera. Nackdelen med dagsljus är att man måste hålla sig till de ljusa delarna av dygnet, men det är å andra sidan gratis, och det är alltid gott!

Egentligen behöver du inte mer än du har, även om mer utrustning KAN ge dig mer möjligheter. Mitt råd är att börja enkelt och smått. Lär dig din kamera (om du inte redan känner att du behärskar den).

Tycker du att du får hårda skuggor kan du ta något vitt material som reflektor för att studsa tillbaka ljuset mot motivets skuggsida. Detta kan vara nästa vad som helst. En stor bit vit kartong tex. Mågna tycker om frigolit. Man kan köpa stora bitar isoleringsfrigolit från byggvaruhus för en mycket billig penning. De finns i olika tjocklekar. Köper du ett sådant block, välj då inte de allra tunnaste som lätt bryts utan ta en som du kan hålla i och flytta runt enkelt.

Bakgrund kan vara allt från det lakan du använder till färdigköpta. Vill man ha helt skrynkelfria kan man köpa bakgrundspapper på rulle. När pappret blir dåligt skär man av och rullar fram nytt. Men till en början tycker jag att det räcker med att ha en "städad" miljö för att lära sig arbeta med modeller, det är jättebra att du har en kompis som gärna ställer upp.

Pappersbakgrunder kan du köpa hos lite mer välsorterade fotohandlare. Tygbakgrunder likaså, de går även att hitta begagnat.

Använd tex en stol, pall eller liknande för att lära dig dirigera/arbeta med modellen och prova olika poser.

Egentligen är det mest din fantasi och uppfinningsrikedom som du har mest nytta av, speciellt om man inte vill lägga ut en massa pengar.
 
jahaaaa skrev:
Hej!
Jag är rätt "ny" på att fotografera Köpte mig nyss en Nikon D50 som är mitt allt :D

Men, jag har tagit lite foton på en kompis i mitt rum. Satte upp ett svart lakan på väggen ner till golvet (Tänkte att då ser man inte fula skrynkler osv...)

Jag vill lära mig mer om hur man kan göra en liten, men bra, hemmastudio eller liknande. Vad behöver jag för saker förutom min kamera som kan göra mina bilder bättre och se mer "proffsiga" ut? Och vart kan man köpa en riktig fotograferingsbakgrund eller vad kan jag använda istället?

Hoppas ni förstod vad jag menade :D
Tack på förhand! Ha det bra!

Jag köpte en rulle Lastolite bakgrundspapp 2,70 x 11 meter av Scandinavian Photo och så borrade jag 2 hål i väggen. Genom rullen drog jag sedan ett smalt rep som jag knöt fast i kraftiga skruvar som jag satte i de två hålen. Så ordnade jag min bakgrund. Total kostnad 700:-
 
Med ordentligt mycket ljus behöver man inte be sin modell sitta absolut stilla när man tar sina bilder och då är blixtar bra. Finns nuförtiden väldigt billiga paket att köpa, tex från www.kaffebrus.com .

Startade själv med bygglampor ( väldigt billigt ) från Clas Olsson som jag studsade mot frigolitskivor. Sen skaffade superbilliga kinesiska slavblixtar och två paraplyn vilket blev en smärre revolution då man fick jättemycket ljus plötsligt.
 
min "studio"

fick en en förfrågan på hur min studio såg ut så jag tänkte att jag slänger upp en liten bild på mitt bygge, det är taget i "viloläge" dvs. hur det ser ut när den inte nyttjas...
/Andreas
www.xposed.se
 

Bilagor

  • studio liten.jpg
    studio liten.jpg
    93.4 KB · Visningar: 538
bouncer

Hej igen! Läste oxå någonstans hur man kan bygga sin egen bouncer, någon som kan förklara lite smått? MVH Carro
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.