Annons

studio blixt för dummies.

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.

Aktiv medlem
hej.

jag har precis köpt ett studio sett på kaffebrus nu ligger problemet att jag inte får det att funka. först trode jag att kamerans synkkontakt va trasig men när jag tar bilder funkar inte test annars funkar den perfekt. nått jag behöver ställa in i kmeran eller liknande snälla hjälp.

börja med att köra med canonen
ställ 1/125 som tid
Manuellt läge allts, bländare gissar jag till 11

Funkar det inte är + o minus omkastade, canon e polkänslig.
Men då borde många skrikigt här tidigare.

Felsökning då:
Ta ett gem i kortslut mittstiftet i sladden till metallkanten, blixtrar det då e det polarisationen.

Prova Nikonen (utan film) funkar den så e det en test att allt e bra ju. Nikon har vad jag hört polokänslig PC kontakt om nu din har pc kontakt.

I så fall för Canonen:
Då får du antingen skaffa ett radiokitt, en ir tändare eller så klipper du av sladden efter nån decimeter o kastar om tåtarna.

Roine

synk med studionblixtar på PC kontakten har inga poler att tänka på, ren kortslutning av kontakten.

att rekommendera är ändå en trådlös variant, IR eller radio... då slipper man snubbla på sladden.

Hej
Tyvärr har du fel, det e dyngsäkert att en D30 och en D60 är polkänslig

1D husen har dock polokänsligt då lösningen är annan där.

Dessutom har canon specat max 5 volt.

Sått en 12v felvänd i D60 o du får err99 o så slocknar kameran

Har haft både D30 o D60

Så skriv det där på snön så det tinar bort ;-)

Roine

japp

och det funkar sen även ute
tänk på att det finns en knapp på blixten (den som inte har radion) som skall stå rätt så den blixten löser av den blixt som har radio, dvs koppla in ir ögat. Den knappen finns på de flesta, tror, men vet ej, om din har den.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar