Annons

Studio av hemmaprylar

Produkter
(logga in för att koppla)

eatfrog

Aktiv medlem
Okej, jag vet att det finns liknande trådar men jag söker efter verkligen dom billigaste lösningarna som finns för att fota porträtt i en hemmastudio.

Nu snackar jag lakan, lampor som finns hemma och dylika prylar.
Jag har experimenterat lite med ett par vanliga glödlampor, blixten jag har och ett ljust lakan, med blandat resultat.
Från helt okej till rena skiten.

Tips? Råd?
Jag kan kanske spendera ett par hundra kronor på nåt nytt. ;)

Ps. Jag använder film, så bygglampor blir inte aktuellt. Glödlampor tillsammans med min blixt gav inte något farligt gulstick.

/Henri
 
Om du redan har en blixt kan det vara en ide att köpa en synkkabel så att du kan placera blixten en bit ifrån kameran. Det gör jättemycket. Kanske också ett paraply till blixten.

Bygglampor låter annars som en bra ide, det finns film som kompenserar färgstick. Annars kommer du alltid undan med svartvit film.

Annars tycker jag att många av de trådar som finns, som du tydligen hade läst, erbjuder massor med smarta och billiga tips.
 
En Achiever 630AF tror jag den hette, fick gratis. Den duger, går att tilta o snurra o sådärnt, och stödjer TTL.

Jo jag plåtar svartvitt också, men när man vill fota färg så spelar det roll lite mer.

De trådar jag har läst, (okej, jag erkänner, jag har inte läst allt) tycker jag ger oftast tips av det slaget att det krävs att du gör en investering på rätt många hundratals kronor.
Det är kronor jag inte har. Senast fick det bli ett par lampor jag hittade i förrådet och lite bakplåtspapper för att diffusera ljuset lite, och ett lakan somsagt. ;)
Så här jobbas det med små medel.

/Henri
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.