Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studentfoto, hjälp och råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Tänkte starta en tråd om studentfoto nu när de börjar bli dags. Jag har 2 aktuella objektiv.

Canon 50mm 1,8 och 70-200 4L IS, sedan har jag så jag kan avfyra min blixt (EX430II) trådlöst.

Vad hade ni satsat på?
Ska man vara inomhus eller ute?
Vad är en snygg bakgrund?

Roligt och höra lite olika åsikter ang studentfoto/Balfoto.

OT:Jag älskar mitt nyinköpta 70-200 bilderna blir verkligen knivskarpa=)


MVH Christian
 
Gruppfoton....

Har gjort en del gruppfotograferingar...
Om du inte riggar med ett flertal blixtar och reflektorer skulle jag rekommendera utomhus.
Visst vädrets makter är nyckfulla men troligen lyckas du bättre om du inte har rejält med eget ljus bättre ute, hitta en bra plats med en vettig fond, undvik för hårt dagsljus (vita kläder!) eller för hårt "svenskväder". tänk igenom vad du (ni) vill få ut med bilden/-erna. Hitta gärna på nått med lite liv i.

/ L
 
Hallå!
Jag har inte många tips, men frågor :)
I år blir det inget studentfotande för min del, men nästa år. Jag har Canons 24-105 och 17-40 i objektivväg och en 430 EX II.
Du skriver att du har trådlös avfyrning på blixten, så jag undrar helt enkelt vad du har där. Är det Canons Speedlite-sändare?

/Jonas
 
Jag studentfotograferade förra året. 40D och 400D med EF-S 60 mm f/2,8 macro USM till porträttbilder, EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM till helbilder, EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM till mingelbilder (då var det så trångt att inget med längre brännvidd fungerade bra) och EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM för att plocka ut detaljer på längre håll. Två kameror med olika objektiv igång gjorde det lätt att kvickt hoppa från kort till långt avstånd.

Har man tur med vädret (solsken) är det bättre att engagera en medhjälpare till att hålla en reflektor än att försöka täcka upp det med blixt. Blixt kan fungera också, men då är det i regel stödblixt rakt på som gäller. Blixt från sidan ger skuggor, men det behöver man inte skapa, för det fixar solen så bra.

Har man otur med vädret vill man inte vara ute när det ska fotograferas balklänningar och sånt. Då går det åt mycket ljus om det ska bli bra.

Proffsen fotograferade före balen med EF 24-105 mm f/4L IS USM där jag stod vid sidan och åkte snålskjuts med mitt EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Om det var för att de inte tog sig tid att lägga ner lika mycket möda på att få till en bra utskrift eller ej vet jag inte, men de A4 jag skrev ut hemma (Canon Pixma MP970) var bättre än de A4 som yrkesfotograferna skickade som säljprover. Detta tyckte inte bara jag, utan även dottern själv, som skickade tillbaks proverna med kommentaren "Pappas bilder är bättre".
Detta bevisar nog inget mer än att EF-S 17-55 är en pärla, men det var ju känt sen tidigare.

Fotografera i RAW, så att du kan fixa vitbalans och så mycket som möjligt av allt annat i efterhand.
Ta mycket bilder. Det blinkas och blundas, det flyger insekter förbi, det görs konstiga miner och jag vet inte allt. Har du 20 bilder istället för två är chansen större att någon är bra.

Tänk även på annat än utrustningen. Oavsett bildkvalitén så var det ingen tvekan om att proffset var just proffsig när det gällde att se till att kläder inte var skrynkliga, att halsband hängde rätt, att blommor hade rätt vinkel, att grässtrå inte hamnat på skorna och femtioelva andra detaljer som jag typoiskt inte hade tänkt på, ovan vid arrangerade motiv som jag är. Så på det sättet var det smidigt att åka snålskjuts på hans omsorg och sen bara producera ett tekniskt bättre resultat från de förutsättningarna.
 
Hallå!
Jag har inte många tips, men frågor :)
I år blir det inget studentfotande för min del, men nästa år. Jag har Canons 24-105 och 17-40 i objektivväg och en 430 EX II.
Du skriver att du har trådlös avfyrning på blixten, så jag undrar helt enkelt vad du har där. Är det Canons Speedlite-sändare?

/Jonas

Ne jag har bara en billig radiosändare och motagaret till blixten, finns på kaffebrus.com.
 
Har gjort en del gruppfotograferingar...
Om du inte riggar med ett flertal blixtar och reflektorer skulle jag rekommendera utomhus.
Visst vädrets makter är nyckfulla men troligen lyckas du bättre om du inte har rejält med eget ljus bättre ute, hitta en bra plats med en vettig fond, undvik för hårt dagsljus (vita kläder!) eller för hårt "svenskväder". tänk igenom vad du (ni) vill få ut med bilden/-erna. Hitta gärna på nått med lite liv i.

/ L

Tack för råden, blir nog mest porträtt foto för min del. Tycker det är svårt att få en bra gruppbild, när man varken har reflektorer, eller stora blixtar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.