Annons

Stryktålig kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
I sommar bär det av upp till Norge för en veckas havsfiske igen.
Utöver systemkameran så vill jag ha med en liten tuff kompaktkamera som kan ligga i bröstfickan på flytoverallen och vara lättillgänglig hela tiden.
Kameran behöver tåla saltvatten, fiskslem, väder och vind.

Kameran ska kunna prestera bra bilder på fina fångster, gärna med rätt bra vidvinkel då man ofta är rätt nära varandra i båten.

jag har kikat runt lite och hittade denna Pentax hos Cyberphoto
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=wg1gpsorange

Någon som har bättre förslag på en tålig kamera, sätter budget till 2500:-
 
Jag har liten personlig erfarenhet av den typen av kamera. Däremot har jag lite papperskoll.
De flesta vädertåliga kameror verkar rätt lika varann tycker jag - inte speciellt ljusstarka, inte så mycket manuell kontroll, ingen hejdundrande bildkvalitet, men helt okej om man inte har förväntningarna på skyhöga nivåer.

Jag har tidigare haft anledning att titta på just kameran som du nämner (fast utan GPS). Min uppfattning är att den är - ja, helt okej, till ett rätt bra pris. Den vinner kanske inga priser men får inte skäll heller.
Vidvinkeln är hygglig, men jag hittade, också hos Cyberphoto, Sony DSC-TX10 i samma prisklass men med mer vidvinkel. Jag vet inget annat om den, men om vidvinkel är viktigt kan det ju vara något att fundera på.

Men tänker du smeta fiskslem på linsen får du nog nedsatt bildkvalitet oavsett kamera... jag kan tänka mig att åtminstone skärpan blir lidande.
 
har ju inte tänkt att dränka kameran i fiskslem men nog kan man vara kladdig om händerna när det är dags att fota, självklart försöker man hålla linsen ren...
Ska kolla lite på den sony du föreslog
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.