Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strulig Calumet flash trigger

Produkter
(logga in för att koppla)

Embel

Medlem
Har fått låna en Calumet flash trigger och den har fungerat utmärkt fram till igår kväll då den slutade att avfyra blixten när jag fotograferade.
Verkade som att batterierna var slut då den bara blinkade rött istället för grönt (hade inte riktigt lagt märke till hur den blinkar annars, men men). Så jag köpte en laddare + "ready to go" laddningsbara batterier så jag även kunde ladda batterierna som kom med lånet.

Kort sagt så vägrar nu triggern att fungera. Möjligtvis fyrar den av en gång per omgång färska batterier, men sen är det stopp och den blinkar rött istället när jag trycker på testknappen på fjärrkontrollen.

Känns inte som att det borde vara så svårt att byta batterier, men har jag missat något..? Är mer eller mindre fortfarande amatör på blixt och fjärrkontroller, men trots att det här verkade okomplicerat så blir jag nu tokig.
 
Testa med "riktiga" batterier.

Laddningsbara batterier ger enbart en spänning på 1,2 Volt.
"Vanliga" batterier av den typ som inte är laddningsbara ger en spänning på 1,5 Volt.

Av din felbeskrivning att döma så är det högst troligt att problemet beror på att du kör med laddningsbara batterier. Och att det är den lägre spänningen från dessa som är problemet.
 
S.k riktiga batterier med 1,5 v fungerar inte (redan testat, olika märken). Med tanke på att de laddningsbara batterierna som kom med triggern är på 1,2 v (precis som de nyinköpta laddningsb.) och fungerade bra i ca 2 veckor fram tills igår så tror jag knappast det är problemet.
 
I så fall så är det nog mest troligt att det är något som stör radiosignalerna.

Har ingen vidare kontroll på just den triggern du använder.
Men de använder ett frekvensområde som används till en väldans massa andra saker också.
Exempelvis trådlösa nätverk (dvs WLAN).

En sak som kan vara värt att kolla upp/försöka med är att dubbelkolla att du har samma kanal inställd (du kan ju ha ändrat det oavsiktlgt). Samt att testa med olika kanaler.

Rent generellt så är dessa billigare "triggers" inte alltid så stabila.
Vilket är orsaken till att jag själv kör med Pocket Wizards.

De är "stabila" på ett helt annat sätt, och "klickar" praktiskt taget aldrig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.