Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strul med katalogen LR4

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag brukar vara inne och ta bort gamla backupmappar i Lightroom/backups då jag förstått att det räcker med den senaste. Hittills har det inte, såvitt jag märkt, orsakat några problem. Förrän nu. Nu har dom tre senaste månadernas bilder försvunnit helt från katalogen. Eller så har något annat strulat. Tråkigt att förlora tre månaders färdigredigerade bilder. Finns det någon lösning?

Använda backupen?
Ditt problem låter väldigt konstigt eftersom backupen aldrig används av programmet.
Prova synca mappen där bilderna saknas

Ja, det hela verkar väldigt märkligt. Håller på att synka mappen "2013" vilket innebär att LR tankar in nästan två tusen bilder. Dock utan mina redigeringar.

Varför laddade du inte fram backupen? Det är ju det den är till för eller bilderna är borta på den också?
Finns de äldre i papperskorgen?
Om du använder Mac så finns ju timemaschine.

Hade några av de senaste backupmaparna i mappen som LR skapar och som heter "Backups". Var duktig (trodde jag) i helgen och rensade lite, även på min externa hårddisk så allt är gone forever. Såvida jag inte återställer till en återställningspunkt i Windows?

Ska jag vara ärlig så tycker jag det är rätt snårigt i alla kataloger och mappar som hör LR till på min dator.....

Mja snårigt är det inte såvida du själv valt att lägga på olika ställen.
Återställning tror jag inte funkar :(

Ska jag vara ärlig så tycker jag det är rätt snårigt i alla kataloger och mappar som hör LR till på min dator.....

Dessa är standardsökvägarna till LR filer: http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/preference-file-locations-lightroom-4.html

Mina säkerhetskopior av katalogen landar på +900MB. Komprimerad som ZIP-fil blir den 76MB.
Vilket det här pluginet gör åt mig: http://www.photographers-toolbox.com/products/mdawson/tpglrbackup/
Kostar en liten slant men gör mindre backuper som även innehåller programinställningar, mallar och förinställningar etc.

Gör det här till sista gången du mister en fil. Skaffa backup, tex Crashplan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto