Annons

Strul med en Nikon Fe10

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har lite tekniska problem med min kamera och tänkte höra om det är någon som vet hur man kan råda bot på dom.

Jag har en Nikon Fe10 (Jo, jag vet. Det är en leksakskamera :) ) som låser sig ibland. Efter att jag tagit några exponeringar så går det inte längre att trycka av, inte ens ljusmätaren funkar vid halvt nertryck. För att kunna fortsätta fotografera måste man vänta, ibland 10min och ibland ett par dagar. Jag lovar att det kan vara rätt irriterande när man hittat ett bra motiv, plockat fram stativet, komponerat och så vägrar kameran att ta bilden!! En tanke jag haft är att det kan ha med kylan att göra, det verkar i alla fall bli värre i kallt väder. Dock fick jag samma problem nere i Tunisien och där kan knappst kylan vara problemet. En annan tanke var att det kanske var batteriernas fel så jag bytte men problemen kvarstår.

Nästa problem är om möjligt än skummare. Ibland (Bara ibland, inte alltid) när man har bländartal lägre än 8 lägger ljusmätaren av. Det kan vara strålande sol men ljusmätaren indikerar en flera sekunder lång exponering. Detta problem uppstod för något år sedan och kan eventuellt bero på att det kom lite regn på kameran. Det här problemet är dock inte katastrofalt, eftersom man kan mäta ljuset med bländare över 8 och sedan korrigera manuellt, men det gör det svårt att ta spontana bilder.

Om det är någon som känner igen problemen vore jag tacksam för lite tips.

hälsar
markus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.