Annons

Strobox - Studiouppställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!

Hittade för en tid sedan den smått geniala iPhone-appen 'Strobox'.
Ur ett 'bibliotek' med i princip allt ni kan tänka er när det gäller studioutrustning kan man mycket enkelt visualisera, spara & dela med sig av olika studiouppställningar.
Appen är gratis och finns i AppStore.

Det skulle vara enormt kul & lärorikt om ni som har lite erfarenhet kunde posta bilder på era 'favorituppställningar' för ex. porträtt eller annat. Naturligtvis behöver de inte vara skapade i 'Strobox', men ni som har iPhone/iPad borde absolut testa denna smarta app!!
(Det finns garanterat annan mjukvara som fungerar på datorn och är minst lika bra)

Jag efterlyser alltså bilder, gärna med förklaringar, på 'bra studiouppställningar'.
En bild brukar säga mer än tusen ord sägs det, och i detta fall tror jag att just bilder skulle vara till väldigt stor nytta!!
Kom igen och lägg upp era bästa settings!!

;-)

Mvh
//Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se

Online-verktyg för att skapa ljussättning-diagram ....

http://www.lightingdiagrams.com/Creator

... eller Photoshopfil me alla symboler i separata lager ....

http://www.kevinkertz.com/fm/LightingSetup.psd.zip

Där ser man!
Allt finns att få tag på! ;)
Utom möjligen den enskilde fotografens kunskaper & erfarenheter.
Därför vore det väldigt intressant & lärorikt att se lite olika studiouppställningar som ni använder/har använt er av vid porträttfotografering!
Så posta gärna en bild, skapad i valfritt program, som visar just din favorituppställning!
Några kloka ord kring uppställningen vore grädde på moset!
;-)
Mvh
Johannes

Där ser man!
Allt finns att få tag på! ;)
Utom möjligen den enskilde fotografens kunskaper & erfarenheter.
Därför vore det väldigt intressant & lärorikt att se lite olika studiouppställningar som ni använder/har använt er av vid porträttfotografering!
Så posta gärna en bild, skapad i valfritt program, som visar just din favorituppställning!
Några kloka ord kring uppställningen vore grädde på moset!
;-)
Mvh
Johannes

Vit fond och en st Elin 300 med 21 cm reflektor och raster rakt på Modellen Susan;
http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=115

eller;
Två st Elin 300 mot vit fond och en st Elin 300, reflektor 26 cm med raster, lite från sidan mot Marie när hon biter sig i läppen ;-)

Mvh.

/Janne Höglund

Vit fond och en st Elin 300 med 21 cm reflektor och raster rakt på Modellen Susan;
http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=115

eller;
Två st Elin 300 mot vit fond och en st Elin 300, reflektor 26 cm med raster, lite från sidan mot Marie när hon biter sig i läppen ;-)

Mvh.

/Janne Höglund

Väldigt snyggt!!
Jag gissar att du inte krämade på med full effekt?

Själv kör jag med 2 x 400Ws från Kaffebrus.
Båda med softboxar en 90x90 och en 80x120 cm.
Vit pappersbakgrund alt. svart tygbakgrund.
Har inte hunnit testa 'på riktigt' ännu...
Funderar på att använda min SpeedLite 430 EX II med Bouncer som den ljuskälla som är 'rakt på' och köra de båda studioblixtarna på rel. låg effekt placerade vid sidan av modellen.
riktade mot modellen , max 45 grader.
Men det ät ännu en teoretisk idé. Jag antar att det krävs massor av trial & error...

Ett bra sätt att testa sig fram är att ata självporträtt, för att testa belysning, eller köpa en sminkdocka och ha som "modell".

Att använda din Speedlite som huvudljus förstår jag inte. Det är lättare att sätta ljus med ljusmodifierare som paraply och softbox. Antar att du mena en vit plastgrej med Bouncer. Den fyller ingen bra funktion i studion.

Använd hellre Speedlighten som effektljus, belys bakgrunden eller ha som bakljus eller hårjjus. Alltså funktion där du inte behöver minska dess effekt med ljusmodifierare, då räcker styrkan till så mycket mer.

Men det ät ännu en teoretisk idé. Jag antar att det krävs massor av trial & error...

Våga göra misstag brukar jag säja på mina ljussättningskurser.

Våga göra misstag, det var just så den första ljussättningen här ovan kom till, jag skulle visa en kursdeltagare hur fult det är att ha blixten rakt ovanför optiken= inbyggda blixten på de flesta systemkameror.

Fult bidde inte :)

/janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar