Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strobist for dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorsan

Medlem
Jag är sugen på att börja labba med ljussättning med externa blixtar. Jag har sneglat på blixten YN462 och radiosändare Cactus v4 på kaffebrus. Är de någon som har erfarenhet om dessa och kan ge omdömen?

Mvh
Andreas J
 
Jag har både Cactus och YN462 och de funkar mycket bra att använda dem ihop.
På YN462 ställs effekten med en enkel ratt, inte i delar av max effekt som exempelvis på Canon 430EX.
Detta spelar i ingen praktisk roll eftersom man ändå måste ta några testexponeringar (om man inte har exponeringsmätare) för att få bra värden på ISO och bländare.

Cactus ska trigga upp till 1/250 del men om det är en miljö som stör radiovågorna (typ gunnebostängsel eller liknande) kan man vara tvungen gå till 1/60 eller 1/30.
 
Köp på Ebay istället för Kaffebrus. Jag rekommenderar för övrigt CTR-301 som radiosändare, håller lite bättre.
 
Ok. Hörde att man kan få problem med vissa prylar när man ska använda dem med stativ o paraply o softboxar då de inte passar. Är det nåt ni upplevt mer era grejer?
 
Köper du billiga Kaffebrus-grejer är passformen såklart inte perfekt men jag vet att det oftast går att få ihop grejerna ändå. Titta gärna på Lastolite-leder eller ännu hellre Manfrotto 026 som är dimensionerad för studioblixtar, det är grejer som håller!
 
Manfrottoleden är skitbra. Jag monterar två SB26 och en Pocketwizard på varje utan problem. Kolla in min blogg fotograf stockholm för bild på det hela. Kommer beskriva lite mer i detalj där hur jag gjort. När jag får tid...;-) Men i princip är det en bracket från Hama och lite blixtskor med skruvhål som ska till. Två blixtar är bättre än en!
 
Köper du billiga Kaffebrus-grejer är passformen såklart inte perfekt !

Hmmm, vissa prylar på KB är visserligen lite lowQ, men att dissa hela deras sortiment är lite övermaga

Shoppat massor av prylar med bra kvalitet från Kaffebrus

Men du kanske har ett högre behov av toppkvalitet än vad jag har
 
Hej!

Kolla lite på 'Youngnuo RF-602'. Den är som cactus v4 fast byggkvaliten är enligt mig bättre och så klarar den av längre avstånd. en ligt tillverkaren upp till 100 meter.

Själv har jag bara testad med ca 50m med gott resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.