Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strömförbrukning 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

weedogt

Aktiv medlem
Jag undrar om någon vet hur mycket ström Canon 300D drar från från batteriet? Jag är intresserad av "worst case", vilket borde vara när bildskärmen är på samtidigt som blixen laddas upp.

Jag undrar detta för att jag planerar att konstruera ett litet specialbatteri till 300D. Tanken är att montera två vanliga engångs 1,5 V R6/AA celler i ett skrotat laddningsbart batteripack. Detta för att jag till nöds ska kunna köpa batterier på den lokala bensimacken om det laddningsbara tar slut.

En liten enkel DC/DC omvandlare i mitt hembyggda batteripack kommer att biffa upp de 2-3 Volt engångsbatterierna ger till de 7,2 Volt kameran behöver. För att kunna dimensionera elektroniken behöver jag veta kamerans strömbehov.

Eller finns det redan en sån pryl på marknaden??

Jag har inte sett några dylika siffror för 300D, men en digitalkamera kan dra en hel del. En D70 drar runt 2A peak när tex blixten laddas.

Någon annan kanske har mer exakta siffror för 300D...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar