ANNONS
Annons

Strålkastare - jordat? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Skallagrimsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har värsta problemet som jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig med. Var på inne på Rusta och köpte nedanstående stålkastare för inomhusbruk vid studiofotografering. http://www.rusta.se/product.asp?product_id=2483&FromScriptName=/seek.asp Dom kan användas inomhus, inga problem med det. Men i manualen stod det att man skulle använda dom i jordade uttag. I mitt studentrum finns det inga jordade uttag - inte ens i badrummet.

Hur farligt är det att använda strålkastarna inomhus utan jordat uttag? Är det någon annan som också köpt liknande strålkastare? Annars...finns det någon portabel jordfelsbrytare man kan köpa och sätta på kontakten? Vissa säger det, andra inte. Jag kan precis ingenting om el.

Vad ska jag göra????? Snälla hjälp mig, jag längtar ihjäl mig tills då jag vet med säkerhet att jag kan använda dom!

Tack för er hjälp!!!

Jordningen är ett skydd om något går sönder i lampan så att fasen kommer i kontakt med höljet. Då ser den till att säkringen går istället för att höljet blir strömförande.

Med lite sunt förnuft är det ingen fara. Tänk på att även din dator egentligen bara skall användas i jordat uttag...

Vill du vara helt säker är det bara att se till att du inte rör prylarna när de är strömförande. Stoppa i sladden först efter att du ställt upp alla prylar.

Jordfelsbrytare är dock inte dumt, även med ojordade uttag. Det är dock inget hundraprocentigt skydd, stoppar du fingrarna i lampsockeln så kommer du att få dig en doja ändå, eftersom jordfelsbrytaren inte känner någon skillnad mellan dig och en lampa som förbrukare, bara att det går lika mycket in som ut. Däremot skall den bryta om du stoppar ett finger i sockeln och håller den andra handen på elementet.

Ytterligare en fråga

Hej!

Tack för ditt lugnande svar! Så jordfelsbrytare kan funka även på ojordade uttag? Kostar det multum?

MVH /Henrik Andersson

En jordfelsbrytare kostar inte mer än 50-80 kr på Rusta eller Obs. Den ger inte lika bra skydd som om man har både fungerande skyddsjord och jordfelsbrytare, men det är bättre än ingenting.

Jordfelsbrytare ingen ersättning

Jordfelsbrytare är ingen ersättning för skyddsjord även om det i praktiken kan ha samma effekt. Skyddshöljet blir vid fel stömförande även med jordfelsbrytare (med skyddsjord går säkringen), om du tar i det strömförande höljet så löser dock jordfelsbrytaren.
Du ska dock inte oroa dig eftersom du är i en torr bostad med plast/trä golv och därför inte måste ha jordade utag i en "gammal" bostad (reglerna ändrades för 5-10 år sedan). Om du är orolig kan du ju i alla fall köpa en jordfelsbrytare, den kan dessutom vara bra att ha om du ska fotta i en fuktig miljö.
mvh Erik

ANNONS