Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storvilt

Produkter
(logga in för att koppla)

henriknilsson

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som har varit på landön i Östersund (tidigare Vålådalen) och fotograferat bl.a. björn i deras gömsle (Bosse Kristiansson) som kan bekräfta min fördom om att djuren rör sig på ganska långt avstånd jämfört med t.ex. Håkan Vargas gömsle, där jag nyss satt 3-4 meter ifrån en björn?

Är det någon som har varit i karelen och fotat vilt i deras björngömslen och kan vittna om huruvida dessa gömslen är värt de extra pengarna och logistiska besväret att ta sig dit jämfört med att fota djuren på hemmafront i gömslena i t.ex. Hälsingland?

Tack på förhand

Hej,

Jag besökte Bosse på Landön i juli och fick möjlighet att fota björn, såg 4 stycken. När björnarna kommer fram är de ca 60m bort och rör sig sakta närmare där maten finns. Två av björnarna var 10-15m från gömslet, men oftast är de ca 50-60m bort vid gränsen där skogen övergår till myr.
Jag fotade med Canon 7D mk2, Canon 70-200 2,8 +2x TC och jag upplevde som att det behövs för att kunna rama in björnen. 400mm på cropkamera eller 600mm på FF rekommenderar jag vid Bosses gömslen.

/Marco

Hej,

Jag besökte Bosse på Landön i juli och fick möjlighet att fota björn, såg 4 stycken. När björnarna kommer fram är de ca 60m bort och rör sig sakta närmare där maten finns. Två av björnarna var 10-15m från gömslet, men oftast är de ca 50-60m bort vid gränsen där skogen övergår till myr.
Jag fotade med Canon 7D mk2, Canon 70-200 2,8 +2x TC och jag upplevde som att det behövs för att kunna rama in björnen. 400mm på cropkamera eller 600mm på FF rekommenderar jag vid Bosses gömslen.

/Marco

Hej, ok jag har nämligen en 150-600 mm tamron som jag i sådant fall kan sätta på en kamera med fullformat, men du har möjlighet att ladda upp någon bild som du tog med zoomangivelsen så att man kan få en föreställning om hur nära man kan komma?

Hej, ok jag har nämligen en 150-600 mm tamron som jag i sådant fall kan sätta på en kamera med fullformat, men du har möjlighet att ladda upp någon bild som du tog med zoomangivelsen så att man kan få en föreställning om hur nära man kan komma?

Här är några bilder:
Bild 1. Canon 7D mk2 + 70-200 @ 200mm +2xTC (björnen ca 60m avstånd)
Bild 2. Canon 7D mk2 + 70-200 @ 155mm (björnen 10-15m avstånd)

De kommer ofta fram när det börjar bli mörkt, så bra iso-egenskaper är att föredra.
Bild 1 har iso 1000 och bild 2 iso 6400.

Ditt objektiv borde funka fint.

/Marco

Bilagor

• 150719-021_test.JPG
    150719-021_test.JPG
    137.8 KB · Visningar: 27
  • 150720-314.JPG
    150720-314.JPG
    502 KB · Visningar: 56
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar