Annons

Stort tryck.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonte11

Aktiv medlem
Jag undrar och jag har försökt skumma igenom tidigare diskussioner här på fotosidan efter svar, men jag undrar om hur stort tryck man kan göra på ett digitalt orginal. Jag skulle vilja veta om man kan göra, modell fototapet eller något i den storleken ca.2-3m, ett screentryck eller vad det nu kan heta. Jag är inte så insatt i tryckeribranchen. Är det någon som har erfarnhet av detta, vad det kostar och ev. kan rekommendera något tryckeri i Stockholm, som är bra.

/Jonte
 
Skall du skriva ut/trycka så stort som en meter så måste du ha en mycket högupplöst kamera då räcker det inte med tex 5 megapixel!
 
MagNil77 skrev:
Skall du skriva ut/trycka så stort som en meter så måste du ha en mycket högupplöst kamera då räcker det inte med tex 5 megapixel!
Stora tryck görs ofta i 72 PPI, så en bild från Nikon D100, strax över 6 MP, blir 106*70cm. Photoshop är ganska duktigt på att interepolera, så är bilden skarp från början är det inga problem att dubbla storleken.
 
Det beror också på hur nära betraktaren kan komma bilden. Jag vet att Dramaten här i stan brukade göra sina fanor med fotografiska motiv i 20-30 ppi. De hänger flera meter upp i luften och det skulle vara onödigt med högre ppi än så.

Skärpan i originalet betyder lika mycket som ppi-värdet, precis som Calle är inne på. Fram med dina absolut skarpaste gluggar och använd massor av ljus om du har möjlighet.
 
gors skrev:
Det beror också på hur nära betraktaren kan komma bilden. Jag vet att Dramaten här i stan brukade göra sina fanor med fotografiska motiv i 20-30 ppi. De hänger flera meter upp i luften och det skulle vara onödigt med högre ppi än så.
Jag tog en bild åt en nattklubb som skulle hänga på en husfasad. Den blev femton meter hög, rätt kul o se det med sina bilder. Betraktningsavståndet var väl typ 100 meter.
 
Hahaha, snacka om att väcka liv i en gammal tråd :D

Jag har forskat lite i möjligheterna att göra fototapeter och det är som ni säger. I runda slängar 72dpi eller lägre beroende på den slutgiltiga storleken. Nån formel för storlek kontra upplösning har jag dock inte kommit fram till. Lite beror det hela även på vilket typ av material man ska göra på. Vill man t.ex. göra på ett halvt genomskinligt tyg att hänga ute finns det ingen anledning att printa i fotografisk kvalitet, materialet i sig håller ändå inte måttet. Rimligtvis kan man då köra i omkring 20dpi om det ska vara stort.

Stora stora reklamskyltar ute mot motorvägar kan (hör och häpna) vara gjorda i 12 dpi. Allt hänger ju på betraktningsavståndet.

Liten utsvävning, men nåt ämne ska man väl nörda i ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.