Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
På min analoga systemkamera fanns det en skala på objektivet där jag efter inställd bländare kunde bestämma mellan vilket minsta och största avstånd jag fick skärpa. Men hur gör ni med den digitala utrustningen, där denna skala saknas, för att veta var det maximala skärpedjupet kommer att ligga i bilden? Förutom genom att använda största möjliga bländartal. Knappen för kontroll av skärpedjupet är ju inte heller den lättaste att använda.
/Tommy

Stort tack Magnus! Ska studera dina tips närmare imorgon. Men tänk så enkelt det hade varit om skalorna fanns på varje lins från början. Vad kan vara anledningen till att man idag så konsekvent slopat en så enkel sak på objektiv som man utan vidare får betala 10 - 20000 kr för?
/Tommy

Stort tack Magnus! Ska studera dina tips närmare imorgon. Men tänk så enkelt det hade varit om skalorna fanns på varje lins från början. Vad kan vara anledningen till att man idag så konsekvent slopat en så enkel sak på objektiv som man utan vidare får betala 10 - 20000 kr för?
/Tommy

Nya Nikon 50mm 1.4G har markeringar för f11 och f16 i alla fall. Fast det kostar i och för sig mindre än 10kkr.

/Karl

Har inte alla tillverkare hyperfokalskala på de flesta (alla?) objektiv med fast brännvidd?

På zoomobjektiv blir det nog oftast lite svårare att få till en bra skala eftersom den ändras med brännvidden, och pga den korta slaglängden fokuseringen har på AF-objektiv så skulle skalan bli väldigt grötig på dessa objektiv.

Antingen kan man pyssla lite och knåpa ihop en skärpedjups-snurra:
http://www.dofmaster.com/

Eller också kan man ladda ner och installera ett litet program jag gjorde för mobiler som kan köra java. Har man mobilen med sig och programmet installerat kan man lätt få en uppskattning av vilket skärpedjup som är aktuellt.
http://magnus-karlsson.nu/foto/dof.php

Schysst Magnus, laddade just ner din mjukvara till min Sony Ericsson W910. Funkar fint. Nu ska vi se om jag använder det på fältet nån gång! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar