Annons

stort kamerabygge

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Jag och en kompis har precis satt igång med vårat projektarbete på gymnasiet som ska vara klart om cirka ett år (men självklart långt ifrån ett års rent arbete). Vi hade tänkt bygga varsin egen mellanformatskamera som vi sedan ska fota med och göra nåt kul av. Vi tänker oss att göra så mycket det bara går själva, för att sedan sno delar som är omöjliga at göra från andra kameror. Det är alltså ingen hålkamera vi snackar om. Nej bländare, olika slutartider, utbytbara objektiv, enkel filmladdning, snygg design och hela fadderulan ska vi försaöka få till, allt för att sträva efter så bra bilder som möjligt men samtidgt smidigt handhavande. Nu söker jag lite tips på länkar och kunskaper om dessa typ av projekt, allt är välkommet vad gäller tips på lösningar av specifika delar och mer helhetslösningar. Posta länkar, skriv uppsatser, allt!

Tack på förhand!
 
Rolig idé!

Rolig idé till specialarbete. Jag skulle förslå att ni dels gräver i skolans förråd av optikexperimentsatser för att få till glas till objektivet. Lärarhandledningar eller optikböcker till det så borde ni kunna fixa objektivet. En bländare kan till exempel, om jag inte tänker fel, göras som en spalt som man kan förändra bredden på.
 
Ja fast har vi ont om tid så är det ju mest bara att ta lite bider o framkalla (går ju på ett par dygn) bara för att kunna visa up resultatet i rapporten. Får vi mer tid kan vi göra nåt seriösare. Tack för svaren"!
 
judas skrev:
Hej!
Jag och en kompis har precis satt igång med vårat projektarbete på gymnasiet som ska vara klart om cirka ett år (men självklart långt ifrån ett års rent arbete). Vi hade tänkt bygga varsin egen mellanformatskamera som vi sedan ska fota med och göra nåt kul av.

Bygga storformatskamera i trä o metall för ex 9x12 cm funkar absolut för den händige, inte så mycket mekanik i en sådan.

Att däremot försöka sig på att bygga en mellanformatare som funkar....vill inte vara taskig men det tror jag är väl svårt även om man har en bra finmekanisk verkstad till sitt förfogande!!

mvh.

/Janne
 
Re: Re: stort kamerabygge

Janne H skrev:
Att däremot försöka sig på att bygga en mellanformatare som funkar....vill inte vara taskig men det tror jag är väl svårt även om man har en bra finmekanisk verkstad till sitt förfogande!!
Den enda skillnaden är ju bakstycket. Kolla på Bardells bakstycken i den länk jag la in tidigare. Med den designen kan man ganska enkelt göra ett bakstycke med god planhållning. Frammatning gör man lämpligen visuellt genom att kolla siffrorna på pappersremsan genom ett hål.
 
Re: Re: Re: stort kamerabygge

jimh skrev:
Den enda skillnaden är ju bakstycket. Kolla på Bardells bakstycken i den länk jag la in tidigare. Med den designen kan man ganska enkelt göra ett bakstycke med god planhållning. Frammatning gör man lämpligen visuellt genom att kolla siffrorna på pappersremsan genom ett hål.

För mig är den kameran en storformatare med rullfilmsbakstycke, men kanske kan den även kan kallas MF?
 
Ja, kan man inte använda film som är bredare än 60 mm skulle jag nog inte vilja kalla det för storformatare. Och bakstyckesprincipen kan ju användas på vilken kamera som helst. Man behöver ju inte bygga med förställningsmöjligheter eller ens med mattskivefokusering.
 
Har en polare som byggde en storformatare och körde med någon sorts polaroid film.

Själva kamera bygget går bra bara man är tålmodig och nogrann. Det dyraste är bälgen och optiken. Resten fixar man med några träpinnar och lite mässingsplåt. Tillgång till bra verktyg så som pelarborr, planhyvel och bordsfräs är en förutsättning för att man skall bli klar. En skola borde ha detta till förfogande.

Själva fotograferandet och framkallandet är ju ganska enkelt med polariod film. Dock något kostsamt, ca 50kr per exponering. Men det är nog inte gratis med bladfilm och framkallning ev denna heller.

Jag har själv i många år funderat på att bygga en storformatare, främst för att kunna experomentera med skärpeplanet och shift fuktionen, men jag har inte kommit till skott än. Jag får väll spara projektet till pension.
 
Nome Nescio skrev:
Har en polare som byggde en storformatare och körde med någon sorts polaroid film.

Själva kamera bygget går bra bara man är tålmodig och nogrann. Det dyraste är bälgen och optiken. Resten fixar man med några träpinnar och lite mässingsplåt. Tillgång till bra verktyg så som pelarborr, planhyvel och bordsfräs är en förutsättning för att man skall bli klar. En skola borde ha detta till förfogande.

Själva fotograferandet och framkallandet är ju ganska enkelt med polariod film. Dock något kostsamt, ca 50kr per exponering. Men det är nog inte gratis med bladfilm och framkallning ev denna heller.

Jag har själv i många år funderat på att bygga en storformatare, främst för att kunna experomentera med skärpeplanet och shift fuktionen, men jag har inte kommit till skott än. Jag får väll spara projektet till pension.

Jag har byggt ett antal stoformatare (både 4x5 och 8x10). Det är verkligen inte svårt (jag gjorde även bälgen, mattskivan och stativet).

Googla efter Jon Grepstad. Han säljer böcker hur man bygger en 4x5" kamera. Han brukar även vara snabb på att svara när man undrar något (han bor i Norge).

/ Marcus
 
Janne H skrev:
Ikke :)
Bra beg storformat finns i mängder att köpa mycket billigt nuförtiden.

/JH

Jag blir väldigt entusiastisk av att läsa denhär tråden. Jag vill också bygga en kamera. Men, vis av erfarenheten från alla mina tusen andra projekt som jag funderar på så lär det inte bli något av detta heller. Har du några bra länkar till ställen som säljer begagnade storformatare?
 
RolandLarsson skrev:
Har du några bra länkar till ställen som säljer begagnade storformatare?

Hör med yrkesbutikerna, madeco, yfo, kameradoktorn, molanders, procenter, lP-foto, schönherr mfl.
Beg storformat går det 13 på dussinet numera när alla, nästan alla, insett att framtiden är digital.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.