Annons

Storleken spelar roll - vad som än brukar sägas!

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Köpte nya glasögon häromnyssens. Riktigt nöjd och glad i flera dagar till jag satte ögat i okularet på kameran. Det var hopplöst svårt att se kanterna på bilden, och rent omöjligt att se sökarinformationen i kanterna.

Glasögonen var, inte mycket men ändå större än de förra.
Det blev att gräva ytterligare en grop i plånboken och köpa ett par glasögon till. Ett par av lite mindre storlek.

Med dessa lite mindre glasögon kommer ögat närmare okularet och jag kan se mer av sökarbilden.

1B2AD676-E6D3-4CC7-ABEB-3FA2455C4CAF.jpeg
 
Petter,
Din(a) kamer(a,or) har väl dioptrijustering av sökaren?
Du får helt enkelt låta bli att ta ner kameran från ögat.
 
Ännu ett kritera att ta hänsyn till, inget som jag har tänkt på tidigare. Så länge man inte köper större glas än tidigare så ska det inte vara någon fara. Att ta med en kamera till butiken får man fundera lite mer på 😊
 
Petter,
Din(a) kamer(a,or) har väl dioptrijustering av sökaren?
Du får helt enkelt låta bli att ta ner kameran från ögat.
Även om min kamera nog är en lite enklare medell än de som Petter använder så har den också dioptrijustering och är inte synfelet man har alltför stort så kan det ju fungera. Problemet är bara då att om man justerar dioptrin så att man ser perfekt i sökaren så ser man ingenting utanför sökaren, t.ex. displayen på kameran eller omgivningen runtomkring, så det blir ett ständigt skiftande av och på med glasögonen
 
Jag har löst det så att jag har monterat en korrektionslins på mina kameror. Tillsammans med den korrektionslinsen kan jag använda kamerans dioptriinställning så att jag ser bra i kameran med eller utan glasögon. Den senare metoden använder jag exempelvis om det är regnigt när jag fotograferar. Då blir glasögonen blöta när jag inte har kameran vid ögat och immiga när jag har det. Jag ser bra på kamerans displayer utan glasögon, och tillräckligt för att se var mina motiv visar upp sig, så båda delarna fungerar för mig.
Men utan korrektionslinsen räcker inte slaglängden på kamerans inbyggd inställning riktigt till, så jag behöver förskjuta området, så att säga.
 
Jag har löst det så att jag har monterat en korrektionslins på mina kameror. Tillsammans med den korrektionslinsen kan jag använda kamerans dioptriinställning så att jag ser bra i kameran med eller utan glasögon. Den senare metoden använder jag exempelvis om det är regnigt när jag fotograferar. Då blir glasögonen blöta när jag inte har kameran vid ögat och immiga när jag har det. Jag ser bra på kamerans displayer utan glasögon, och tillräckligt för att se var mina motiv visar upp sig, så båda delarna fungerar för mig.
Men utan korrektionslinsen räcker inte slaglängden på kamerans inbyggd inställning riktigt till, så jag behöver förskjuta området, så att säga.
Det där med korrektionslins är naturligtvis en bra idé. Men jag har i alla år låtit bli för att det står att den förminskar bilden. Jag vill inte ha mindre sökarbild. Jag vill ha större! (Size matters).
Jag undrar sedan länge vilken kameratillverkare som först kommer att kopiera företagets kikare-division. Inom kikarbranschen är det standard med vikbar mussla. Utan glasögon vik ut musslan. Med glasögon - vik ner. Så fånigt enkelt.
 
Sådan ögonmussla hade jag på min första Canon. Men den står på museum nu. Mitt eget bokhyllemuseum.
Allt som du korrigerar med som har negativ dioptri minskar sökarbilden. Korrektionslins medger mindre pådrag på kamerans inbyggda korrigering. Slutresultatet blir lika.
 
Aha, det var därför det inte funkade hur mycket jag än skruvade på dioptrijusteringen.
Ett sådant kameraarrangemang tror jag skulle bli obekvämt. Framtungt om inte annat, varje hus väger väl en bit över ett kilo. Motvikt i nacken? Jag misstänker förresten ett fotomontage i din bild.
 
Ett sådant kameraarrangemang tror jag skulle bli obekvämt. Framtungt om inte annat, varje hus väger väl en bit över ett kilo. Motvikt i nacken? Jag misstänker förresten ett fotomontage i din bild.

Jag blev tvungen att göra ett montage. Det gick inte att ta självporträtt i spegeln. Och det beror såklart på att jag inte hade objektiven på. Har jag insett i efterhand.
 
Om du aldrig ska ta kamerorna från ögat får du nog investera i spegellöst. Annars kan du inte se all relevant info.
Fast det innebär också att du börjar snava när batterierna tar slut, insåg jag nu. Du får fixa så du byter ett i taget.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.