Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på scannad bild (dpi)

Produkter
(logga in för att koppla)

mathan

Aktiv medlem
Hej, kan någon som är lite mer insatt i det digitala reda ut det här för mig. Jag har två scanners. En flatbädd (epson2450) och en negativ scanner (dual scan ii). Om jag scannar ett negativ i negativ scanners i maxupplösning blir filstorleken 32MB (eller 64 kommer inte ihåg.) Om jag scannar med flatbädden så kan jag få filstorlekar på upp till 2000Mb.Men jämför man scanningarna så blir de ändå likvärdiga. Alltså 2000Mb scanningen blir ju mycket större men ungefär samma kvalitet om man kollar på detaljerna. Det verkar som flatbädden scannar upp till en viss gräns och sedan blir bilden bara större och inte bättre. Någon som har en förklaring till detta?
 
Drivrutinen till flatbädden interpolerar, dvs skalar upp den. Läs i bruksanvisningen vad apparaturen har för optisk upplösning och håll dig där.
 
Jag föreslår att du provscannar vid flera upplösningar i närheten av den specade optiska upplösningen. Jämför bilderna och välj den upplösning där du inte längre kan notera någon förbättring av bilden. Högre än så lönar det sig inte att gå.

Den specade optiska upplösningen kan ibland vara en glädjesiffra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.