Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på RC2 och 4 snabbfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Jag är på g att köpa en manfrottokula 468MG + stativ och velar om jag ska satsa på RC2 eller RC4. RC2 ser ju nättare ut men jag gillar stabilitet så RC4 verkar bättre. Frågan är bara hur stor och klumpig RC4 är. Är det någon som vet eller kan mäta upp plattans anliggningsyta mot kameran? Gärna RC2 också.
Går hela snabbfästet att skruva loss? Om man i framtiden byter snabbplattesystem...

Tackar på förhand!

Senast ändrad:
Ingen visste tydligen måtten men jag köpte ändå och kan konstatera att plattan är 84x63x12mm stor varav 59mm ligger till vänster om mittenhålet och 25mm åt höger. Batteriluckan går fri med råge.
Plattan är mao. väldigt stor men funkar på ett stort hus som Sony A850. Lite väl stor till foten på ett 80-200mm däremot.

Plattan går alldeles utmärkt att skruva loss, sitter med en M6-skruv. (Inte 1/4" som det brukar vara)

Jag försökte att chatta med Cyberphoto och Scandinavian Photo om mina frågor. Jag var noga med att beskriva vad jag var ute efter men tror inte att de läste så noga. Den ena svarade att ytan på plattan var 12cm (Samma som höjden på kulan...) och den andra sa att man bara kunde montera bort hållaren till plattan med våld. Så har det varit varje gång jag chattat med dem. Noll koll, de kan bara rabbla upp samma saker som man hittar på nätet. Tråkigt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto