Annons

Storlek på bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej
Kunde inte hitta en klockren kategori för min fråga men jag testar här.
Någon som kan svara på vad som påverkar en bilds storlek förutom uppenbara saker som upplösningen bilden är tagen i, bildformat och så vidare.
Frågan har dykt upp efter att jag märkt att bilder tagna vid samma tillfälle och med samma förutsättningar förutom lite olika motiv skiljer sig märkbart mycket i storlek, trots att det i detta fall är samma format (jpg), och exakt samma upplösning.
Att det kan skilja någon MB är inget jag reflekterar över men när det är över 3 MB (2 kontra 5 MB) så börjar jag fundera.
Hur mycket påverkar motivet? Vilka komponenter i bilden påverkar storleken mest?

Mvh Matte

Hej
Kunde inte hitta en klockren kategori för min fråga men jag testar här.
Någon som kan svara på vad som påverkar en bilds storlek förutom uppenbara saker som upplösningen bilden är tagen i, bildformat och så vidare.
Frågan har dykt upp efter att jag märkt att bilder tagna vid samma tillfälle och med samma förutsättningar förutom lite olika motiv skiljer sig märkbart mycket i storlek, trots att det i detta fall är samma format (jpg), och exakt samma upplösning.
Att det kan skilja någon MB är inget jag reflekterar över men när det är över 3 MB (2 kontra 5 MB) så börjar jag fundera.
Hur mycket påverkar motivet? Vilka komponenter i bilden påverkar storleken mest?

Mvh Matte

Ett kort svar: antalet färger och bildens detaljrikedom.

Fotografera en blå himmel och sänk sedan kameran så att du får med det som finns vid horisontlinjen. Genast blir filen större.

JPG-formatet letar efter upprepningar för att kunna göra så små filer som möjligt. Enfärgade objekt tar därför mindre plats och ger mindre filer.

Det är som Magnus Stålberg säger. På min kamera, EOS 1D mark III med 10.1 megapixel sensor, varierar filstorleken i RAW-formatet mellan ca 10MB till drygt 15MB beroende på motiv och ISO-tal.

Mvh
Mats

OK
Tack för era svar. Trodde inte att det kunde skilja så mycket i storlek bara på motivet.
Men påverkar ISO-talet också? På vilket sätt? Är det fler inställningar än det som kan påverka, som tex vilken förinställd skärpa som görs i kameran, hur vitbalansen står och såna saker?

Sen kan ju graden av JPEG-komprimering variera med. FINE, NORMAL och BASIC heter de på min kamera.

Åtminstone på mina Nikon-kameror kan mna dessutom välja om JPEGen ska optimeras för storlek eller bildkvalitet oavsett om du har den på nån av de tre kvalitetsgraderna.

ur min 1Ds MKII:a på ca 17mpix så varierar rawfiler mellan allt från 10 till 25MB beroende på objekt, mättnad,skärpa, ljus osv...

sen när de importeras & behandlas i LR & PS så blir de självklart större...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

på mer avancerade hus har du oftast 4 olika jpeg-storlekar

Large
Medium1
Medium2(mindre än M1)
Small

bland dessa fyra kan du ställa jpeg-komprimeringen i en skala från 1-10 varav 10 är finast... :)

Senast ändrad:
ur min 1Ds MKII:a på ca 17mpix så varierar rawfiler mellan allt från 10 till 25MB beroende på objekt, mättnad,skärpa, ljus osv...

sen när de importeras & behandlas i LR & PS så blir de självklart större...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

på mer avancerade hus har du oftast 4 olika jpeg-storlekar

Large
Medium1
Medium2(mindre än M1)
Small

bland dessa fyra kan du ställa jpeg-komprimeringen i en skala från 1-10 varav 10 är finast... :)

Dina RAW-filer blir väl inte större när du jobbar med dem i Lightroom och Photoshop, eller missförstår jag dig?

Dina RAW-filer blir väl inte större när du jobbar med dem i Lightroom och Photoshop, eller missförstår jag dig?

Haha jag var alldeles för snabb på tangenterna ^^

"sen när de importeras & behandlas i LR & PS & sedan exporteras till t.ex. tiff så blir de självklart större..." skulle det stå :)

OK
Tack för era svar. Trodde inte att det kunde skilja så mycket i storlek bara på motivet.
Men påverkar ISO-talet också? På vilket sätt? Är det fler inställningar än det som kan påverka, som tex vilken förinställd skärpa som görs i kameran, hur vitbalansen står och såna saker?

Jag har skrivit en artikel som försöker förklara hur jpeg-komprimeringen fungerar, du kan läsa den här: http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion10.html

Kortversionen är att bilden blir större ju mer skillnad det är mellan de enskilda pixlarna (det vill säga hur mycket detaljer bilden innehåller), högre ISO-tal påverkar genom det ökade bruset (som jpeg inte kan skilja från verklig detalj).

OK
Tack alla för er input och tack för länken till artikeln. Den verkar tydlig och bra även för bitarna om skrivarupplösning och så vidare som jag aldrig (trots många försök) fått kläm på.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto